Colaboratori, Florin, La muncă
0

Tudor Panait- fondator al unei afaceri de succes, Lavandă de România

Am scris la un moment dat un articol despre libertatea financiară și spuneam că o afacere este calea spre o viaţă frumoasă. Prezintă anumite riscuri iniţiale faţă de momentul când eşti angajat şi crezi că ai un loc de muncă sigur. După cum spuneam în articolul anterior, poţi alege între siguranţă şi libertate. Irina şi Tudor Panait au ales nesiguranţa de a avea o viaţă liberă, în detrimentul locurilor de muncă „sigure” pe care le aveau înainte…

Am aflat acest lucru din Forbes, citind povestea lor frumoasă. Iar când apari în Forbes înseamnă că afacerea ta este demnă de apreciere. Exact acest sentiment l-am simţit citind acele rânduri, apreciere. Îmi place să văd oameni tineri, care au curajul de a porni pe drumul lor.

Următorul pas a fost să-i contactez pentru a-i felicita. Am aflat că au început să se extindă şi să diversifice produsele. Eu având afacere în domeniul masajului, am fost încântat să încerc uleiul lor esenţial de lavandă. Oferind o mireasmă relaxantă pentru persoanele care vin la masaj, am decis să-l păstrez.

Admirând ideea de afacere şi uleiul lor, inevitabil am simţit nevoia să le iau un interviu. Ştiam că ei reprezintă cel mai mare producător de lavandă din România. Nu am mai avut nici un dubiu când m-am întâlnit cu Tudor Panait, care are peste 2 metri înălţine… A fost încântat să-mi acorde interviul, aşa că iată răspunsurile la întrebările mele strategice:

Multă lume priveşte lavanda ca pe o plantă exotică. De ce ați ales tocmai lavanda în România?

Deşi pe parcurs ne-am organizat strategia de dezvoltare iar cifrele au ieşit foarte favorabile, de fapt alegerea lavandei a fost o întâmplare. Atât mie, cât şi Irinei ne plăcea foarte mult lavanda, am văzut-o pe viu în Provence. Într-o seară, am realizat că lavanda este aclimatizată în România şi aici a început totul. Am pus patru umeri la treabă, fără să cercetăm prea mult piaţa la acel moment.

Când şi mai ales cum aţi pornit afacerea?

Am început ca o joacă, undeva ȋn 2011 cred, cu aducerea de material săditor în ţară, de la diverşi producători din UE. Am testat multe soiuri (de altfel încă mai aducem soiuri noi şi testăm) şi, fără să realizăm, am început să selecţionăm şi să multiplicăm, pentru noi în prima fază. Nu a durat mult până am reuşit să creştem capacitatea de producţie de material săditor şi să ne extindem la nivel naţional cu vânzările. Restul a venit organic, am înfiinţat prima noastră cultură şi am început să experimentăm producţia de ulei de lavandă. Am devenit în cele din urmă şi procesator şi producător autohton de ulei de lavandă pentru piaţa de larg consum.

Un start-up are nevoie de susţinere. Cine sau ce v-a împins mai departe?

Atât eu, cât şi Irina suntem oameni curajoşi. Ceea ce ne propunem devine realitate. Fiecare suntem pentru celălalt cel mai mare susţinător. Urmând acest model, am reuşit să pornim de la zero şi să ne extindem atât pe orizontală, cât şi pe verticală. Noi doi, un bebeluş şi un câine am învăţat ce înseamnă munca fizică, munca de secretariat, munca de vânzări şi am reuşit să punem roţile în mişcare.

Dupa Ureche_Interviu cu Tudor Panait, fondator al unei afaceri de succes, Lavand¦ de România. Tudor ¡i Irina Panait

Cât a fost investiţia iniţială?

La modul progresiv în care am început, nu a fost practic un moment la care am avut o investiţie iniţială. Mai degrabă am îmbinat călătoriile şi timpul personal cu joaca de-a lavanda timp de vreo 2-3 ani. Cheltuiala cea mai mare a fost timpul petrecut pe balcon şi în grădină.

Ne-am organizat ca business mai târziu, când am preluat roadele existente şi am început să convertim veniturile în investiţii.

Dacă ar fi să începem din nou, deodată, astăzi, probabil ar trebui să investim undeva peste 100.000 euro şi un an de muncă, să facem o replică la ce avem azi (exceptând experienţa acumulată).

Care au fost sursele principale de finanţare?

Am demarat cu fondurile proprii după care, odată ce a început să fie vizibilă o cifră de afaceri, am fost nevoiţi să apelăm la o serie de credite bancare.

Primele vânzări organice sunt momente dificile în viaţa unui start-up. Cum ați găsit primii clienți şi cine sunt cumpărătorii?

Afacerea cu uleiul de lavandă a cerut ceva mai multă muncă.

Consumatorii din România nu sunt suficient de educaţi pentru a putea recunoaşte un ulei de lavandă natural, dintr-o mare de produse chimice sau alterate, etichetate cu „lavandă”.

În CE nu avem probleme mari în a vinde en-gross, însă încă lucrăm la depistarea nişelor de consumatori finali educaţi din ţara noastră. La momentul de faţă, vindem către mămici în căutare de produse naturale pentru copiii lor dar şi pentru toată familia; către persoane cu probleme de somn; către angajaţi supuşi la un nivel ridicat de stres şi chiar către producători de cosmetice care caută materie primă autentică. Desfacem în acest moment prin doua medii: online şi recomandări. Următorii paşi sunt pătrunderea în lanţurile de retailer-i locali şi naţionali.

Ce model de business urmaţi?

Am mai tatonat în trecut cu lumea start-up-urilor dar în alte domenii. Din acele experienţe pot spune că există două mari modele de start-up în funcţie de viteza de creştere: investiţie iniţială mică şi creştere anuală limitată sau investiţie iniţială mare şi creştere anuală rapidă. Există avantaje şi dezavantaje în cazul ambelor metode. Dat fiind faptul că fiecare activitate începută de noi (pepiniera de lavandă, cultura de lavandă, procesator de lavandă, etc.) a reprezentat o premieră pentru România la acel moment, ne-am simţit mai siguri să pornim tatonând. Am menţinut astfel un risc scăzut în caz de eşec. Mai mult, am făcut încercări pe orizontală, defazate, pentru a putea fi organizate în familie. Odată văzute rezultatele şi potenţialul, am început să investim accelerat în direcţia care promitea. Este un model explorator cu resurse minime, dar cu perioadă lungă de aşteptare a feedback-ului.

Nu există afacere care nu trece prin probleme şi greutăţi. Cu ce fel de situaţii v-aţi confruntat până acum? Dar în acelaşi timp, ce satisfacţii aţi obţinut?

Acest business a reprezentat şi încă reprezintă un pionierat în România.

Când am început să multiplicăm butaşi de lavandă din soiuri ce produc ulei, eram printre primii din ţară şi astfel nu am putut profita de experienţe precedente. Când am înfiinţat cultura de lavandă ȋntreţinută în manieră organică, nu am avut o altă referinţă în clima şi tipurile noastre de sol pentru a beneficia de exemple pozitive. Când am început producţia uleiului de lavandă, nu am avut nici un alt producător autohton de la care să învăţăm. La fel şi cu vânzarea de produse către consumatorul final din România, în momentul de faţă batem cărarea. Urmează şi alţi paşi inovativi, câteva produse premieră, nu ne oprim aici. Tot acest drum este greu pentru că învăţăm pe pielea şi banii noştri, dar în acelaşi timp a fost şi satisfăcător prin reuşitele măsurate în cifra de afaceri.

Aveţi o imagine puternică de brand. Care sunt cele mai importante elemente prin care credeți că vă diferențiați de concurență?

Valorile noastre de brand sunt profesionalismul, încrederea şi calitatea. La calitate nu facem rabat, uleiul de lavandă trece printr-un lung lanţ de verificare a calităţii în procesul de producţie. Aici cred că suntem unicii din România cu acest nivel de CTC. Încrederea este unul dintre secrete şi elementul noastru cheie. Deşi sună a clişeu, noi în practică nu vindem un produs, ci căutăm soluţia pentru problema clientului. Dacă deţinem soluţia, o vindem; dacă nu o deţinem, nu vindem nimic. Uneori se întâmplă să recomandăm clientului să nu cumpere. Discutăm, identificăm probleme, oferim soluţii. Apoi organizăm informaţiile culese şi generalizăm, identificăm nişe, iar dacă nişele sunt promiţătoare, începem să concepem produse care sperăm să dea rezultatele scontate pentru a putea fi transformate în produse comerciale.

Eu am citit despre voi în Forbes, asta mi-a atras atenţia. Cât de importantă a fost pentru voi această apariţie?

Apariţia noastră în Forbes a fost o surpriză în momentul în care ni s-a propus. Pentru noi a însemnat o recunoaştere a eforturilor depuse pentru a transforma un experiment într-un business şi ne bucurăm mult. Foarte des se întâmplă să nu observăm din interior nivelul la care operăm, dar revistele de specialitate au grijă să ne arate şi nouă jaloanele pe care le-am atins.

Ce produse aveţi acum spre vânzare?

În acest moment avem disponibil ulei de lavandă pur şi apă de lavandă în concentraţie standard. Pe lângă aceste produse primare, avem şi produse cu scop decorativ sau alimentar: flori de lavandă proaspete sau uscate, boboci de lavandă uscaţi.

Interviu cu Tudor Panait, fondator al unei afaceri de succes, Lavand¦ de România. Buchet ¡i ulei de lavanda

Aveţi planuri de dezvoltare în următorii ani? Care sunt acestea?

Ţinta noastră pentru 2016 este să securizăm produsele existente pe nişe stabile. De asemenea, intenţionăm să lansăm produse noi cu scop de tatonare a pieţei. Pentru 2017 va trebui să securizăm şi noile produse. Mai tatonăm în acest moment şi cu alte plante aromatice şi medicinale, însă suntem la nivel de experiment. Nu ştiu când vom putea lansa produse din alte plante sau mixuri, dar cert este că mergem şi în acea direcţie.

Trăim într-o ţară membră a UE, fapt ce aduce beneficii pentru antreprenori. Aţi vizat şi piaţa externă pentru export?

Noi lucrăm cu piaţa UE prin export de materie primă en-gross. În mod ironic, uleiul nostru de lavandă a ajuns în Franţa înainte de a ajunge în România. Ne vom menţine pe această poziţie în continuare, chiar dacă lansăm produse de larg consum pe piaţa internă.

Ce aţi recomanda celor care vor să înceapă o afacere similară?

Cel mai important aspect înainte de a începe un business similar este baza de cunoştinţe. Fără know-how tehnic şi fără experienţă este greu de produs calitatea necesară pentru a fi sustenabil. Valabil pentru orice business, dacă activitatea desfăşurată nu are un precedent pentru referinţă, atunci antreprenorul va avea nevoie de un psihic puternic. Obstacole sunt la tot pasul, important nu este să nu greşeşti, important este să te ridici la loc după o căzătură. Moralul facilitează continuitatea…

Sursă foto: www.uleidelavanda.ro

 

Florin este o persoană care poate exista doar fiind liber, făcând ce îi place. Pasiunea este motorul său interior. În prezent se bucură de pasiunile pentru masaj, alergare, bicicletă, scris şi pisici. Dar ştie că această listă nu este una finită şi abia aşteaptă să simtă următoarea pasiune. Îl mai găseşti scriind pe florinchindea.ro.

Shopul nostru B!tonic
Golden Oils Omega 3 BITONIC Colesterol Ochi Inima BIO
Golden Oils pentru inimă, ochi și creier - mai multe...
Imunitate BITONIC Orange Imun natural bio raceala gripa ghimbir
Orange Imun pentru raceală și gripă - mai multe...
Blue Sleep - Odihna - BITONIC
Blue Sleep pentru un somn linistit - mai multe...
Related Posts
Alimentația raw, o alternativă…
Chutney de roșii verzi
Doua joburi simultan
Doua joburi simultan – ambele sedentare dar și mișcare pe măsură

Comentează

Comentariul tău*

Nume*
Site-ul tau