Colaboratori, Fitness & wellness, Smaranda
0

Activitatea sportivă- între promisiuni şi realitate

Apar, în prezent, fel de fel de noutăţi, de promisiuni care sunt luate în serios de mulţi, cum că 20-30 de minute de electrostimulare săptămânală pot înlocui o săptămână de antrenament serios, te ajută să slăbeşti şi să îţi conturezi musculatura. Am vrut să vedem ce se ascunde în spatele acestor promisiuni, chiar dacă, trebuie să admitem, subiectul este prea amplu pentru a fi atins într-un singur material.

Marius Săndoi este antrenor personal la Clubul World Class Timişoara, fiind atras, încă din copilărie, de sport. Practică fitness-ul de 5 ani şi se numără printre cei care recunoaşte că fitness-ul i-a schimbat radical stilul de viaţă. De aproximativ doi ani antrenează oameni care doresc să fie sănătoşi şi să aibă o viaţă activă. Am discutat cu el despre diferenţele dintre stimularea electrică musculară (care promite slăbirea rapidă a multor naivi) şi antrenamentele făcute cu cap, într-o sală de fitness, cu un instructor specializat.

Marius Sandoi 3

În ultima vreme, în România un nou trend pare să prindă avânt: acela al înlocuirii mersului la sală cu electrostimularea. Unii pun pe primul loc avantajul timpului, dat fiind că o astfel de şedinţă durează circa 20 de minute, faţă de un antrenament la sală, care durează o oră sau chiar mai mult. Mai mult, unele doamne o folosesc pe post de adjuvant în curele de slăbire. Mă întreb cât din impulsurile acelea electrice ajung la muşchi…

banner B! red buton 2

În primul rând, electrostimularea nu înlocuieşte practicarea unui sport, iar în al doilea rând, nu ajută în aceeaşi măsură ca alte tipuri de terapii la pierderea în greutate. Faptul că principiul său este bazat pe lucrarea şi tonifierea muşchilor, neimplicând niciun fel de exerciţiu cardio, nu poate oferi aceleaşi rezultate. Slăbiţi cu adevărat dacă ţineţi o dietă şi practicaţi activităţi sportive. De asemenea, electrostimularea nu creşte circulaţia sanguină generală şi nu are efect cardio care asigura sănătatea inimii. Stimularea electrică musculară nu este recomandată indivizilor care suferă de patologii acute. Trebuie evitată în cazuri de epilepsie, osteoporoză, hipertensiune arterială, cancer, patologii ale pielii, cardiopatii sau aritmii (nu se aplică niciodată pe inimă), deficienţe renale. Persoanele supraponderale trebuie să ţină cont de faptul că ţesuturile de grăsime limitează eficacitatea stimulilor electrici asupra muşchilor.

Există totuşi un moment potrivit când un sportiv poate apela la această metodă? De exemplu, după ce a lucrat mult la sală şi are nevoie, să zicem, de conturarea muşchilor pe o anumită zonă?

Nu are nevoie; după ce a lucrat mult la sală trebuie să se alimenteze corect şi să se odihnească.

Pentru cei care rămân, totuşi, adepţii metodelor de antrenament clasice şi, zic eu, sănătoase, ce tip de antrenamente este indicat: cu antrenor personal, de grup, de unul singur sau participarea la clase tematice?

runners bw RE 900 buton

Antrenamentul personal are că principală caracteristică planificarea antrenamentului în scopul atingerii cu eficienţă a obiectivelor individuale, care diferă în funcţie de fiecare persoană în parte. Antrenamentul de grup are loc în studioul de aerobic sau în altă sală dedicate, având durata, în medie, de 50 de minute, în care se lucrează exerciţii de către întreaga clasă de cursanţi. Avantajul acestui tip de antrenament este acela că numărul mare al celor prezenţi şi muzica sunt factori mobilizatori pentru cursanţi, astfel că ei reuşesc să se antreneze la o intensitate mai mare decât ar face-o singuri în sala de fitness. Un amendament, însă: de regulă, la antrenamentele de grup este indicat să participe persoanele care stăpânesc foarte bine tehnica de execuţie a exerciţiilor!

Marius Sandoi 1

 Cât de important este rolul unui antrenor pentru o persoană care calcă pentru prima dată într-o sală de fitness? Există riscul ca, neştiind exact ce face şi lucrând pe cont propriu, să-şi facă mai mult rău sau să-şi lezeze ligamentele şi articulaţiile?

Un antrenor te poate ajuta în ceea ce priveşte mai multe aspecte, iar printre cele mai importante aş menţiona executarea corectă a exerciţiilor, diveristatea acestora şi, foarte important, motivaţia. Am să le iau pe fiecare pe rând şi am să încerc să evidenţiez de ce sunt importante.

Executarea corectă – degeaba cunoşti exerciţiile dacă nu le execuţi corect. Un antrenor personal poate observa şi corecta modul de execuţie al exerciţiilor şi, astfel, să te scutească de accidentări inutile. Un antrenor personal poate vedea cum reacţionezi la volumul de efort şi îţi poate doza mai corect acest volum pentru ca tu să nu ajungi să stagnezi, dar nici să nu te supraantrenezi. Îţi vor fi studiate limitele, astfel încât randamentul tău, la fiecare antrenament, să atingă punctual maxim. Un antrenor personal te poate sfătui şi în materie de nutriţie, iar dacă simţi că ceva nu funcţionează la dietă, poţi apela cu încredere la el.

Un antrenor personal te va disciplina mai mult decât te-ai disciplina singur. Îţi dă din energia lui şi te stimulează să lucrezi. Eu, unul, aşa fac şi mă bucur când văd progresele clienţilor mei.

Motivaţia – antrenamentele fizice pot fi foarte dureroase şi dificile, iar de unul singur îţi este foarte greu să îţi găseşti motivaţia. Nu este ca şi cum ai fi într-o echipă şi acolo sunt colegii/colegele alături de care să împărtăşeşti suferinţa. Nu! Eşti singur, iar dacă tu nu eşti îndeajuns de motivat să dai kilogramele nedorite jos, vei renunţa repede. Un antrenor personal este cel care îţi urmăreşte fiecare pas şi este cel care îţi da motive să continui. Să nu mai spunem că va face să merite şi banii daţi pe abonamentul la sală, deoarece vei lucra inteligent şi eficient.

YV sonne buton RO

Diversitatea – un antrenor personal cunoaşte mult mai multe metode de antrenament şi exerciţii fitness specifice decât orice practicat, chiar şi avansat, aceste cunoştinţe fiind extreme de importante pentru maximizarea rezultatelor pe termen lung şi evitarea plafonării. O greşeală des întâlnită este aceea a urmăririi unui program de fitness luni sau ani de zile, cu aceleaşi exerciţii, fără a schimba nimic. Programul de antrenament fitness nu numai că trebuie individualizat pentru fiecare în parte, dar trebuie privit ca o structură dinamică aflată în permanentă schimbare şi evoluţie, altfel organismul se adaptează şi nu mai răspunde la stimuli aşa cum ar trebui, de aceea tot timpul trebuie să fie surprins cu ceva nou.

Marius Sandoi 2

Un gând pentru persoanele care se gândesc să facă o schimbare în viaţa lor şi să include sportul în “agenda zilnică”.

Sportul nu este ceva simplu, nu este ceva ce se învaţă citind o pagină dintr-o revistă, fiecare activitate sportivă are particularităţi proprii şi urmăreşte rezultate diferite. De asemenea, obiectivele noastre diferă: o persoană face sport ca să slăbească, alta să îşi dezvolte masa musculară, iar cei mai mulţi vor să arate bine fără să înţeleagă ce implică asta.

Scuza cel mai des întâlnită este lipsa timpului. Nu avem timp să facem mişcare, cum nu avem timp nici să ne alimentăm sănătos şi de aceea apelăm la mâncat pe fugă tot felul de junk food.

Prioritatea numărul 1 pentru orice persoană ar trebui să fie, dincolo de orice altceva, propria sănătate şi stare de bine. Această afirmaţie poate să aibă o tentă de egoism pentru unii, dar nu poate fi vorba nici pe departe de aşa ceva pentru că, dacă ne gândim în perspectivă, fără o sănătate solidă îţi este cu atât mai greu să fii de folos celorlalţi oricât de mult ţi-ai dori. Ducând lucrurile un pic la extrem, se pune întrebarea, de ce folos mai poţi fi pentru oricine dacă nu mai eşti în viaţă?

GO 900x600 ochi buton

Surse foto: Marius Săndoi, www.dailymail.co.uk

 

Smaranda Marcu – de formație profesională jurnalist, lucrează, de mai bine de 15 ani, ca PR în sfera serviciilor sociale. Este implicată în campanii umanitare și, de o jumătate de an, a decis să-și schimbe stilul de viață. Citește câte 2-3 cărți simultan (în funcție de starea de spirit) și îi place să experimenteze în bucătărie.

Shopul nostru B!tonic
Golden Oils Omega 3 BITONIC Colesterol Ochi Inima BIO
Golden Oils pentru inimă, ochi și creier - mai multe...
Imunitate BITONIC Orange Imun natural bio raceala gripa ghimbir
Orange Imun pentru raceală și gripă - mai multe...
Blue Sleep - Odihna - BITONIC
Blue Sleep pentru un somn linistit - mai multe...
Related Posts
Femeia care-şi iubeşte cu adevărat viaţa şi tot ce are în ea…
Viaţa în paşi de dans
Intoleranță la lactoză (l)

Comentează

Comentariul tău*

Nume*
Site-ul tau