Colaboratori, Dietă sănătoasă, Retete, Smaranda
0

Alimentația raw, o alternativă…

Alimentația raw, o alternativă pentru un stil de viață sănătos

Interviu cu Ramona Olivera Pavel – blogger și autoare de rețete raw

Ramona este o persoană care, mai presus de toate, iubeşte viaţa, binele şi frumosul, armonia şi natura, oamenii şi animalele, adoră mişcarea, sportul, cititul, muzica şi are o mare pasiune pentru mâncarea sănătoasă, pentru tot ceea ce implică un stil de viaţă sănătos. Are un blog foarte….. apetisant, pe care postează fel de fel de rețete sănătoase, în mare parte vegane. În dialogul avut cu ea, am aflat mai multe despre ce înseamnă a mânca (mai) sănătos și cum putem, din câteva ingrediente simple și la îndemnâna tuturor, să obținem niște deserturi delicioase.

RG quiy buton

Ce înseamnă alimentația sănătoasă pentru tine?

Este important să precizez că sunt adepta unei diete sănătoase, respectiv îmi îndrum nutriţia potrivit următoarelor credinţe:

  • Minim o masă pe zi în stare crudă;

  • Consumul de carne restricţionat la pește şi doar două-trei zile pe săptămână;

  • Consum produse lactate, însă am ales capra, respectiv iaurtul de capră, făcut de mine, şi cașul sau brânză de capră;

  • Consum în medie 2-3 ouă pe săptămână;

  • Consum miere şi alte produse apicole şi cred în proprietăţilor nutritive;

  • Mă feresc pe cât posibil de produsele procesate și de cele modificate genetic;

  • Consum lapte vegetal, pe care mi-l prepar singură, în casă, consum multe seminţe, nuci, cereale integrale, pseudocereale, legume şi fructe;

  • Cel mai şi cel mai mult îmi plac dulciurile raw, unele vegane, pe care le-am descoperit în căutarea mea după ceva dulce dar sănătos, devenind astfel fană pe viaţă ale acestora.

Dupa Ureche_alimentatie raw

Cum ai ajuns la acest stil de alimentație?

Avut nişte probleme de sănătate, care m-au trezit, să spun aşa, la viaţă. Apoi a mai fost un factor destul de important, greutatea: ajunsesem să iau cam prea mult în greutate. Astfel, am conştientizat ca sănătatea este cea mai importantă, iar pentru a fi sănătoasă, alimentaţia, mişcarea şi un psihic pozitiv sunt factorii decisivi! O alimentaţie sănătoasă pentru mine înseamnă o viaţă sănătoasă, echilibrată, o armonie în farfurie, moderaţie, fără excese! Viaţa mea s-a schimbat odată cu adoptarea acestui nou stil de viaţă, s-a schimbat în bine, foarte bine. Acum sunt plină de energie, nu mai mă simt obosită, am dat jos surplusul de greutate, mi-am recâştigat încrederea în mine, sunt bucuroasă şi plină de viaţă, sunt fericită şi împlinită. Acum ştiu că nu cerul e limitată, ci mintea noastră, iar dacă noi ne propunem ceva, putem reuşi, nu trebuie decât puţină voinţă, ambiţie şi determinare! Acum mă bucur de viaţă şi mă bucur să ajut şi pe cei care vor să fie ajutaţi, mi-am creat un blog şi o pagină pe Facebook şi împărtăşesc cu ceilalţi, cu drag şi cu o deosebită plăcere, din experienţele mele culinare.Pe http://ramofunrawfood.blogspot.ro sau pe pagina mea de Fb postez ceea ce gătesc eu şi ceea ce găsesc interesant pe diverse site-uri de specialitate, informaţii utile despre nutriţie, despre o alimentaţie sănătoasă, despre diferite stiluri de viaţă.

GO nails hair button RO

Există destul de multe controverse legate de alimentaţia raw vegană. În ce constă acest tip de hrană?

Există într-adevăr foarte multe controverse legate de alimentaţia raw-vegana şi din această cauză nu aş vrea să spun prea multe, ci să specific doar că fiecare are dreptul şi puterea de a decide ce e mai bun pentru el în viaţa la un anumit moment. Este adevărat că alimentaţia raw vegană este cea mai restrictivă şi asta pentru că presupune numai hrana crudă, alimente în starea lor crudă, neprocesate termic, decât până la temperatura de maxim 40 de grade, nu este permisă carnea de nici un fel şi nici produsele care provin de la animale, nici în alimentaţie şi nici în viaţa de zi cu zi. De exemplu, veganii/raw veganii nu poartă încălţăminte din piele, poşete din piele, haine din piele, blănuri, etc., nu sunt de acord cu exploatarea animalului în folosul propriu şi egoist al omului, de aceea nu consuma nici ouă, nici brânzeturi sau iaurturi, şi nici măcar mierea sau celelalte produse apicole!

Dupa Ureche_RamonaOliveraPavel

Cum a început pasiunea ta pentru gătitul raw? Ai fost dintotdeauna atrasă de ideea de hrană vie sau a existat, în viaţa ta, şi o perioadă de gătit/alimentaţie clasică?

Gătitul raw a început din pasiune pentru dulciuri, în urmă cu câţiva ani. Alimentaţia clasică încă mai există în viaţa mea; aproximativ 50%-70% este raw, restul e gătit, procesat. Ceea ce mă atrage pe mine este o alimentaţie sănătoasă, de aici şi pasiunea pentru diferite stiluri de alimentaţie şi pentru îmbinarea lor armonioasă.

Spune-ne câte ceva despre beneficiile alimentaţiei raw? Este greu pentru un om obişnuit să renunţe la alimentaţia clasică în favoarea celei vegane? Este necesară o pregătire prealabilă?

Bineînţeles că există beneficii ale acestei alimentaţii, însă există şi reversul medaliei, respectiv riscuri sau dezavantaje, iar Internetul abundă de ele. Cred că principalele avantaje ale alimentației raw ar fi următoarele:

  • Este o alimentație puternic vitaminizantă, recomandată în cazul unui sistem imunitar deficitar;

  • Intensifică eliminarea toxinelor de la nivelul rinichilor, ficatului şi colonului;

  • Reglează tensiunea arterială şi s-a demonstrat a fi de un real ajutor în cazul pacienţilor cu hipertensiune arterială şi al celor afectaţi de boli cardiovasculare;

  • Ameliorează simptomele bolnavilor de cancer sau cu maladii cerebrale;

  • Determină scăderea colesterolului, glucozei şi a insulinei;

  • Stimulează eliminarea din organism a substaelor inflamatorii şi oxidative, în urma eliminării din alimentaţie a făinoaselor, zahărului, grăsimilor animale, mezelurilor, preparatelor tip fast-food;

  • Îmbunătăţeşte digestia şi reglează tranzitul intenstinal;

  • Curăţă pielea şi ajută la regenerarea părului;

YV sonne buton RO

Iar ca şi riscuri:

  • Pot apărea carențe de nutrienţi esenţiali, dacă nu incluzi alimentele care pot furniza organismului aceleaşi proteine, vitamine şi minerale pe care le-ar oferi în mod normal carnea şi produsele de origine animală. Spre exemplu, soia, quinoa, lintea, orezul, fructele oleaginoase conţin proteine importante şi le înlocuiesc cu succes pe cele din carne, însă pe durata determinată, nu pe termen lung şi doar sub supravegherea atentă a unui nutriţionist.

  • Excesul de fibre poate irita colonul;

  • Regimul este contraindicat copiilor şi femeilor însărcinate sau care alăptează;

  • Poate duce la scăderea masei musculare şi a masei osoase, care este direct legată de osteoporoză;

  • Adepţii dietei crudivore pot deveni anemici din cauza raţiei incomplete de vitamine şi minerale sau chiar pot dezvolva probleme neurologice şi tulburări neuropsihiatrice (din cauza lipsei vitaminei B12, necesară pentru formarea celulelor roşii, obţinută exclusiv prin sinteză microbiană în tractul digestiv al animalelor,);

  • O posibilă deficienţa de Calciu, Fier şi Zinc;

  • Studiile au demonstrat că dieta total crudivoră scade nivelul colesterolului bun (HDL) şi creşte nivelul homocisteinei, modificări periculoase pentru sănătate;Dupa Ureche_chiftelute de quinoa

Ca şi concluzie, din punctul meu de vedere, ar trebui să existe un echilibru, o armonie între diete, stiluri de alimentaţie şi poate ar fi bine de consultat totuşi şi un medic înainte de a urma o anumită dietă sau stil de viaţă. Nu este deloc uşor să treci de la alimentaţia clasică la cea vegană sau raw vegană şi mai ales brusc, dintr-o dată. Drept urmare, eu am ales întâi vegetarianismul, cel mai permisiv, încă consumând produse de origine animal (ouă, iaurt, brânză, pește, miere). Din ceea ce am citit eu pe Internet şi din ce am discutat cu medici şi nutriţionişti, aceasta este calea cea mai bună spre veganism sau raw food. Ce este iarăşi important este faptul că fiecare ar trebui să îşi asculte propriul corp, pentru că acesta ne spune singur ce-i trebuie, ce-i este necesar, ce doreşte, tot ce trebuie să facem este să-i acordăm atenţie.

GO mama buton

Este mai costisitoare alimentaţia raw vegană decât cea clasică? Care sunt costurile? Mai mari decât obişnuiai să cheltui pe mâncare înainte de a deveni o adeptă a stilului vegan? Există aparate sau dispozitive pe care a fost nevoie să le achiziţionezi pentru a te ajuta în prepararea hranei?

Eu nu cred că astfel trebuie pusă problema, eu cred că ar trebui să privim lucrurile dintr-un alt unghi, şi anume, întrebarea ar trebuie să fie „Cât de importantă este pentru fiecare în parte sănătatea?” şi astfel tocmai v-am răspuns la întrebare. Adică dacă pentru mine cel mai important este sănătatea, atunci nimic nu mi se pare prea scump pentru menţinerea ei. Cred că e la fel ca la o maşină, dacă vrei să te ţină mai mult şi să n-ai probleme cu ea, atunci o îngrijeşti şi pui în ea combustibilul cel mai bun, nu-i aşa? Te uiţi la preţ? Nu, acesta nu contează pentru tine, tu ai alt obiectiv, şi anume: maşina ta să funcţioneze în stare bună cât mai mult timp! Acelaşi lucru ar trebui să-l facem şi pentru corpul nostru, pentru noi, pentru sănătatea noastră, pentru că dacă nu suntem sănătoşi, suntem bolnavi şi atunci o să vedem ce înseamnă cu adevărat care sunt costurile! Aşadar, pentru mine nu există costuri mai mari ca înainte, în condiţiile în care acum mănânc mâncare de calitate. Există aparate care să te ajute să prepari alimetele, însă nu numai pentru mâncarea vegană sau raw, ci în general, pentru o alimentaţie sănătoasă, care este la îndemâna tuturor, pentru că pe piaţa găsim astăzi o diversitate de produse accesibile pentru toate buzunarele. Astfel, avem nevoie de un cuţit de ceramică, un robot de bucătărie, un blender, un storcător cu ax melcat/presare la rece (sau slow juicer) şi cam atât. Acum dacă vrem să ne întindem mai mult, mai există aparate pe care poţi să le foloseşti, care îţi uşurează foarte mult munca, însă părerea mea este că multe nu sunt necesare încă de la început (aparat de germinare, deshidrator, etc.)Dupa Ureche_smoothie cu afine

Alimentaţia vegană presupune mult timp petrecut în bucătărie? Cât timp aloci gătitului?

Alimentaţia vegană sau raw vegană nu presupune deloc mult timp petrecut în bucătărie, ci doar dacă vrei să mănânci cât mai sănătos şi mai puţin procesat şi astfel să îţi prepari majoritatea mâncărurilor în casă singur, atunci petreci într-adevăr mult timp în bucătărie. Aici mă refer la a-ţi prepara totul în casă, adică pâinea, iartul, brânza, laptele, etc. Da, atunci vei petrece destul de mult timp în bucătărie, mai contează şi numărul de persoane pe care trebuie să-l hrăneşti, căci dacă eşti singur, nu vei petrece aşa de mult. Şi, de asemenea, consumând mâncare de calitate, se vor reduce porţiile, pentru că te vei sătura mult mai repede.

banner B stress purple buton

Am văzut, pe blogul tău, că eşti pasionată de dulciurile vegane? Ne poţi oferi o reţetă rapidă pentru cititorii noştri?

Sunt o mare fană a batoanelor energizante, proteice, care sunt foarte usor de facut, rapide și mega gustoase&sănătoase și, pe deasupra, pot fi luate la pachet. Dintre toate batoanele, favoritele mele sunt cele cu unt de arahide, pe care le prepar după rețeta urmatoare.

Ingrediente:

1 cană unt de arahide sau unt de migdale sau untul favorit al fiecaruia

1/2 cană îndulcitor (sirop de arțar sau agave sau miere)

1/2 cană ulei de cocos 

2 1/2 cană fulgi de ovăz fini

1 cana fulgi de cocos 

1/4 cană ciocolată amăruie tăiată mărunt

Dupa Ureche_batoane raw

Mod de preparare:

Într-o cratiță topiți la bain-marie uleiul de cocos, untul de arahide și îndulcitorul ales, amestecând continuu conținutul care va începe rapid să se înmoaie. Următorul pas este să luăm de pe foc compoziția, adăugăm fulgii de ovăz și cei de cocos, amestecăm iarăși bine și turnăm tot conținutul într-un vas de sticlă (jena). Deasupra presărăm ciocolată tăiată mărunt, o presăm să intre puțin în conținut și dăm la congelator pentru vreo 2-3 ore sau peste noapte. Se pot păstra fie în frigider, fie în congelator, pentru câteva zile, dacă vor rezista tentației voastre atâta timp. Mie mi-au ieșit 6 batoane, lungi de 8 cm și late de 3 cm.

Vă invit să mai descoperiți și alte rețete, dulci sau sărate, pe blogul meu!

840x100

Surse poze: ramofunrawfood.blogspot.ro

Smaranda Marcu – de formație profesională jurnalist, lucrează, de mai bine de 15 ani, ca PR în sfera serviciilor sociale. Este implicată în campanii umanitare și, de o jumătate de an, a decis să-și schimbe stilul de viață. Citește câte 2-3 cărți simultan (în funcție de starea de spirit) și îi place să experimenteze în bucătărie.

Shopul nostru B!tonic
Golden Oils Omega 3 BITONIC Colesterol Ochi Inima BIO
Golden Oils pentru inimă, ochi și creier - mai multe...
Imunitate BITONIC Orange Imun natural bio raceala gripa ghimbir
Orange Imun pentru raceală și gripă - mai multe...
Blue Sleep - Odihna - BITONIC
Blue Sleep pentru un somn linistit - mai multe...
Related Posts
Chutney de roșii verzi
Chateauneuf du Pape – culesul strugurilor
Îmi pare rău, Nivea…

Comentează

Comentariul tău*

Nume*
Site-ul tau