Colaboratori, Familie, Smaranda
0

Cum crezi că va fi copilul tău ȋn viitor?

… Să vorbim despre dezvoltare personală, ȋncredere şi gestionarea emoţiilor celor mici.

Din ce ȋn ce mai des auzim despre concepte noi, ca dezvoltare personală pentru copii, de support groups, de ateliere de gestionarea furiei pentru cei mici şi aşa mai departe. Ȋn ţările ȋn care au ȋnţeles că sănătatea emoţională și cea spirituală sunt la fel de importante ca sănătatea fizică, astfel de ateliere există de mulţi ani. Ȋn România, timid dar sigur, părinţii au ȋnceput să conştientizeze că astfel de cursuri de dezvoltare personală ȋi ajută pe cei mici să aibă mai multă ȋncredere ȋn ei şi să depăşească mai uşor unele dificultăţi cu care se confruntă.

Dupa Ureche_psihoterapie copii

Discutăm, mai jos, despre importanţa dezvoltării personale a copiilor cu Mia Cȋrjan, psiholog clinician specialist şi psihoterapeut specializat ȋn psihoterapie prin relaxare şi simboluri. Având o experienţă de 17 ani ȋn activitatea cu copii şi adulţii, Mia Cȋrjan organizează ateliere de dezvoltare personală destinate ȋn principal copiilor.

banner B! red buton 2

În ultimii ani, în România, un nou concept a început să prindă din ce în ce mai mult avânt: este vorba despre dezvoltarea personală. Ce înseamnă dezvoltarea personală și… cui se adresează?

Avântul în dezvoltarea personală a prins pe o nevoie și o deschidere din partea multora dintre noi, din dorința de a ne înțelege, de a ne cunoaște, de a ne autodepăși, din dorința de a trăi mai frumos în relația cu noi înșine, cu copiii noştri, cu colegii de servici, de a ne pune amprenta asupra vieții, de a da sens existenței noastre pe această lume.Dupa Ureche_Mia Cirjan

În viziunea mea, conceptul de dezvoltare personală se referă la studiul şi, mai ales, practica, acțiunea de a-ți îmbunătăţi propria viață, în diferite planuri: fizic, psihic și spiritual, în funcție de prioritățile stabilite, asumate, prin identificarea aspectelor, laturii, segmentului care este mai puțin dezvoltat.

Să te dezvolţi personal înseamnă să devii conştient de tine, de cine eşti, de ce poţi şi de ce vrei, de ceea ce îţi place şi de ceea ce nu îţi place. Nu este uşor, poate fi uneori anevoios, poate fi de lungă durată, dar este o călătorie cu tine, spre tine însuţi, în care te regăseşti, te accepţi şi înveţi să te placi.

Primul pas pe drumul spre dezvoltarea personală este conştientizarea, autocunoaşterea, adică înţelegerea a ceea ce suntem la un moment dat. Dacă autocunoaşterea este însoţită de dorinţa de a ne dezvolta, ne putem decide să urmăm mai departe un program de dezvoltare personală.

Am observat că există multe cursuri de dezvoltare personală…

Cursurile se adresează şi sunt utile oricărei persoane care, la un moment dat, observându-se şi punându-şi întrebări despre sine devine conştientă de faptul că poate mai mult, că merită mai mult, dar… nu prea ştie cum să o facă. La grupurile de dezvoltare personală pot participa cei care doresc să înveţe cum să-şi rezolve problemele existenţiale şi să dezvolte relaţii mai bune cu cei din jur prin corectarea problemelor de imagine de sine, dezvoltarea abilitaţilor de comunicare şi adoptarea de comportamente relaţionale adecvate.

Cât despre copii sau adolescenţi, pot spune că, prin participarea cât mai timpurie la un program de dezvoltare personală, vor beneficia mai devreme de instrumente care-i vor ajuta atât în faza de copil, adolescent, cât şi de-a lungul vieţii, să fie mai eficienţi şi mai mulţumiţi de ei, să schimbe acele lucruri care stau în puterea lor.

Ştiu că cele mai multe ateliere de dezvoltare personală au ca public țintă adulții. Dumneavoastră vă adresați în principal copiilor. Cât de utile sunt atelierele de dezvoltare personală pentru copii?

GO mama buton

Ne adresăm în principal copiilor şi recunosc cu bucurie că prin ei şi părinţii au crescut frumos în interiorul lor, s-au dezvoltat personal. Cu siguranţă fiecare din noi avem o misiune pe lumea asta, dar când este vorba despre copiii noştri, despre arta de a fi părinte, provocarea este să reuşim să conştientizăm în ce măsură „investiţia” noastră de azi îi va ajuta să fie adulţii pe care îi visăm, din viitorul nu foarte îndepărtat.

Doresc să răspund despre cât de utile sunt atelierele de dezvoltare personală pentru copii, printr-un exerciţiu, pe care îl fac cu fiecare părinte care ajunge cu copilul la noi:

„Fă o proiecţie în viitor, imaginează-ţi cum trece timpul şi copilul bate la uşa ta să te viziteze. Îi deschizi… are vârsta de 35 de ani! Cum e el? Ce face? Cum se simte? Cine este? Pune-ţi întrebarea: contribuţia mea de acum este cea adecvată pentru ceea ce îmi doresc să fie el atunci?”

Răspunsul părintelui… este, de fiecare dată, o reală conştientizare! Se conturează deschiderea părintelui de a înţelege cum să se raporteze la acţiunile copilului, adolescentului, la creşterea interioară, cât de importante îi sunt emoţiile, că a înţelege este diferit de a simţi, iar atunci când este întrebat: „Cine eşti tu?”, dincolo de numele cu care se prezintă, să poată să vorbească despre credinţele lui, despre convingeri fără frică că este obraznic sau că e ridiculizat.

Aş putea spune că adulţii de mâine care, încă din copilărie sau adolescență, au făcut exerciţiul explorării personale, al introspecţiei, al exprimării autentice în relaţii, al valorizării de sine, în contextul educaţiei pe care au primit-o sau în cadrul unui program/curs de dezvoltare personală, vor avea un model de raportare la mediul relaţional, familial, profesional mult mai adecvat, înţelegându-se pe sine, dar şi pe celălalt, vor putea fi în armonie cu sine şi cu lumea.

Dupa Ureche_ateliere pentru copii

Care sunt avantajele unui astfel de atelier de grup? Este mai simplu pentru un copil sau un adolescent să povestească, să se deschidă și să-și exprime emoțiile dacă se află alături de alți copii care, poate, se confruntă cu aceleași situații ca el?

Încă de la început, (care a fost acum trei ani cu una dintre grupe), am ales o abordare cu un cadru lejer, în care copiii să se simtă bine şi temele modulelor să se regăsească în nevoia lor concretă de zi cu zi. Ei se pot mişca, pot să ia cuvântul atunci când doresc, cu respectul pentru persoana care vorbeşte, fără etichetări; nimic nu e obligatoriu totul vine de la sine. Sunt încurajaţi să-şi exprime punctul de vedere, chiar dacă ei consideră că a mai fost exprimat de un alt coleg. Au înţeles că fiecare este unic şi doar vocea, înfăţişarea, îi va da expresiei, ideii, o altă energie.

Din experienţa cu cele trei grupe: ȋntre 6 – 8 ani, 9 – 14 ani şi 14 – 18 ani, am constatat că deschiderea în faţa noului este mai uşoară pentru cei mai mici care nu au frica judecăţii de valoare. Pentru cei mai mari e necesară o tatonare a grupului, o acceptare, care se face în primele întâlniri, după care încep să-şi exprime emoţiile, punctele de vedere.

B banner 860x100

Avantajele sunt generate prin dinamica de grup, unde se întâmplă modificări atât în plan cognitiv, emoţional, cât şi relaţional. Ei înţeleg, simt că mai există şi alte unghiuri din care poate fi privită problema cu care se confruntă, că nu sunt singuri în problema lor, că există rezolvare şi mai ales că sunt înţeleşi. Se găsesc resurse, se nasc idei, se trece la acţiune cu mai multă încredere. Sunt faini de tot!

Dupa Ureche_ateliere group support pentru copii

Care sunt situațiile în care psihoterapia și atelierele de dezvoltare personală pot fi utile unui copil?

Dezvoltarea personală vizează optimizarea capacităţilor de autocunoaştere, de autoevaluare realistă a propriilor aptitudini emoţionale, intelectuale şi comportamentale în vederea manifestării plenare în situaţii legate de viaţă şi carieră (discutăm despre adolescenţi).

La grupurile de dezvoltare personală pot participa copiii şi adolescenţii care doresc să înveţe cum să-şi rezolve problemele existenţiale şi să dezvolte relaţii mai bune cu cei din jur, prin corectarea problemelor de imagine de sine, dezvoltarea abilitaţilor de comunicare şi adoptarea de comportamente relaţionale adecvate.

Psihoterapia urmărește restructurarea personalităţii printr-o varietate de tehnici şi metode folosite pentru a ajuta copiii şi adolescenţii care se confrunta cu probleme semnificative comportamentale şi emoţionale, sănătate psihică sau reacţie a organismului la diversele eperienţe trăite, stări emoţionale. Semnele care indică faptul că un copil sau adolescent ar avea nevoie de o evaluare specializată, în urma căreia să se decidă nevoia de psihoterapie, sunt diverse şi pot fi observate de către părinţi sau de către persoanele din mediile unde îşi desfăşoară activitatea şcolară sau extraşcolară.

Pot fi diferite manifestări, cum ar fi: scăderea accentuată a performanţelor şcolare, îngrijorare excesivă sau anxietate; acuze fizice frecvente; hiperactivitate, coşmaruri persistente; agresiune, incapacitatea de a face faţă problemelor şi activităţilor de zi cu zi; tristeţe susţinută de o stare de spirit şi atitudine negativă, tulburări de somn sau gânduri despre moarte; consum de alcool şi altele.

Dupa Ureche-_psihoterapie copii

Există, din păcate, părinți care cred că psihoterapia și dezvoltarea personală sunt doar pentru copiii cu probleme. Este adevărat sau vorbim despre o concepție greșită?

Da, există părinți/adulţi cu o concepție greșită,  lipsiţi de cunoaştere mai mult decât există copii cu probleme. Când rostesc cuvântul problemă, mă gândesc la matematică… ceva ce poate fi rezolvat!

Copilul nu este o problemă! El se naşte ca o prezenţă vie, cu un potenţial al geniului autentic, un izvor de creativitate, de bucurie, de iubire, măreţie interioară şi resurse nelimitate!

Pe măsură ce copilul începe să se confrunte cu suferinţe nerezolvate, cu dificultăţi, eşecuri, aşteptări neatinse, idealuri trasate de alţii, cu competiţia uneori neloială, cu statornicia în locuri sau activităţi în care nu se regăseşte, cu critica, cu conflictele; lista ar putea continua… se aştern straturi succesive de blocaje emoţionale. Aceste blocaje nu fac altceva decât să scadă strălucirea, uitând de existenţa măreţiei şi de resursele existente în el! Şi uite aşa se naşte „problema”!

Ne puteți explica, pe scurt, cum decurge un astfel de atelier?

Clubul de Dezvoltare Personală pentru copii are un program integral de 16 întâlniri şi este organizat în 4 module desfăşurate pe parcursul unui an şcolar: Comunicare, Conștiență emoțională, Gestionarea furiei şi Armonizare. Atelierele de dezvoltare personală implică, în funcţie de vârsta grupei (avem trei grupe în prezent), activităţi dinamice, jocuri simbolice, desen, povești terapeutice şi tehnici de relaxare, într-un cadru lejer, câteodată iniţiat de către ei, coordonaţi de către oameni pasionaţi de profesia lor, cu competenţe psihoterapeutice certificate, care sunt deschişi să ofere din vasta lor experienţă.

Ce spun copiii după ce participă la aceste ateliere? Cu ce gânduri și sentimente pleacă acasă?

Participarea copiilor la ateliere îi face mai luminoşi, mai încrezători, mai bucuroşi. Pleacă acasă cu instrumente noi, pe care se gândesc cum să le pună în aplicare în funcţie de situaţie, în relaţia cu ei înşişi, cu părinţii, fraţii, profesorii sau colegii. Şi, mai ales, pleacă cu sentimentul că „sunt înţeleşi” măcar de cineva!

runners bw RE 900 buton

Surse foto: Mia Cȋrjan, pixabay.com

Smaranda Marcu – de formație profesională jurnalist, lucrează, de mai bine de 15 ani, ca PR în sfera serviciilor sociale. Este implicată în campanii umanitare și, de o jumătate de an, a decis să-și schimbe stilul de viață. Citește câte 2-3 cărți simultan (în funcție de starea de spirit) și îi place să experimenteze în bucătărie.

Shopul nostru B!tonic
Golden Oils Omega 3 BITONIC Colesterol Ochi Inima BIO
Golden Oils pentru inimă, ochi și creier - mai multe...
Imunitate BITONIC Orange Imun natural bio raceala gripa ghimbir
Orange Imun pentru raceală și gripă - mai multe...
Blue Sleep - Odihna - BITONIC
Blue Sleep pentru un somn linistit - mai multe...
Related Posts
De la burnout la normalitate – cum a apărut și cum mi-am revenit
S. Gear Fit sau Trezirea la realitate
Catalina si Mihnea, cei doi parinti rock, cu bebele lor la conert
Parinti rock sau cum sa iti creezi o familie dupa stilul tau de viata

Comentează

Comentariul tău*

Nume*
Site-ul tau