Colaboratori, Piele, Sanatate
0

Cum ne protejam pielea impotriva radiatiilor UV

Cu totii ne dorim un bronz de invidiat dar trebuie sa stim cum sa obtinem acest lucru in mod sanatos, fara a ne expune la riscuri majore si a accelera procesul de imbatranire al pielii. In plus, trebuie sa stim ca expunerea la soare este necesara pentru un sistem imunitar bun, amelioreaza boli reumatice si contribuie la sinteza vitaminei D, necesara fixarii calciului in oase. O expunere prelungita la radiatii UV, constanta insa, fara a fi aplicat creme eficiente de protectie solara va cauza arsuri, imbatrani pielea si accentua ridurile, va avea un impact negativ asupra sistemului imunitar si poate cauza si aparitia cancerului de piele.

Din cauza stratului de ozon rarefiat, aceste radiatii UV sunt din ce in ce mai puternice si efectele lor se vor manifesta in timp dupa expuneri prelungite.
Exista 3 tipuri de radiatii UV, in functie de banda spectrala proprie:

UVA – lungime de unda intre 315 – 400 nm. Aceasta nu este absorbita de stratul de ozon, deci ajunge la nivelul solului in proportie de 95%. In comparatie cu radiatiile UVB si UVC, UVA-urile patrund mai adanc in piele, o expunere prelungita fiind principala cauza de imbatranire a pielii, afecteaza vederea, produce modificari la nivelul ADN-ului si poate cauza cancer de piele.

UVB – lungime de unda intre 280 – 315 nm. Influenteaza stratul superior al pielii deoarece este partial absorbota de stratul de ozon. O expunere neprotejata prelungita provoaca arsuri si insolatie, poate cauza aparitia cancerului de piele (in special melanoamele maligne). Cu toate acestea, radiatiile UVB sunt responsabile de sinteza melaninei si transforma Vitamina D din provitamina D.

UVC – lungime de unda intre 100 – 280 nm. Desi teoretic radiatiile UVC sunt complet absorbite de stratul de ozon, odata cu rarefierea acestuia, UVC-urile patrund pana la sol, putand cauza modificari cromozomale la nivelul pielii.

Creata din melanocite, celule responsabile de metabolizarea tirozinei (aminoacid), melanina este cea responsabila de absorbtia si filtrarea acestor radiatii UV nocive la nivelul superior al pielii. Cu cat pielea este mai deschisa la culoare, cu atat sunteti mai putin protejati natural de arsuri si alte complicatii rezultate din actiunea radiatiilor UV asupra pielii, deoarece cantitatea de melanina este mai mica. Acest lucru nu inseamna insa ca persoanele cu o piele mai inchisa la culoare sunt protejate de efectele nocive ale radiatiilor UV, ci doar ca pielea tolereaza mai bine si pentru o perioada mai indelungata actiunea acestora.

Productia de melanina in corp este relativ constanta, insa in cazul unei expuneri indelungate, corpul va produce mai multa melanina, insa acest proces poate dura pana la 2 zile. De aceea este bine sa evitam expunerea la soare in fiecare zi, pentru a-i permite corpului sa-si refaca nivelurile de melanina.

Si in ciuda acestui proces natural de protectie al corpului impotriva acestor tipuri de radiatii UV, efectul nu este unul constant si la fel de intens pe toata durata vietii. Aici intervin cremele cu factor ridicat de protectie solara (de la 15 in sus), dermatologii recomandand aplicarea acestora atat inainte cat si dupa expunerea la soare. Hidratarea corpului si a pielii este esentiala pentru evitarea arsurilor, deoarece o piele deshidratata sufera arsuri solare mult mai usor decat una hidratata.

Pe langa cremele SPF disponibile in comert, mai exista 2 solutii care vor contribui la asigurarea protectiei impotriva radiatiilor UV nocive.

Prima varianta ar fi cremele facute acasa din ingrediente naturale, care actioneaza ca filtre ale pielii. Doua dintre ingredientele active esentiale pentru aceste creme de protectie sunt ozixul de zinc si dioxidul de titan, amestecul acestora creand o solutie care va absorbi si reflecta radiatiile UV.

O alta alternativa este aportul de beta-caroten, un compus pe care organismul il transforma in retinol sau Vitamina A, un antioxidant extrem de important pentru sanatatea pielii. Sursele naturale bogate in beta-caroten sunt alimentele de culoare verde, galbena sau portocalie: spanac, salata verde, broccoli, morcovi, rosii, pepene galben, piersici, cirese, macese. In principiu, cu cat mai intensa culoarea, cu atat mai mare aportul de beta-caroten.

Avantajele oferite de consumul beta-carotenului sunt numeroase, cum ar fi: confera pielii o nuanta de bronz, protejeazeaza pielea impotriva arsurilor, asigura o pigmentatie sanatoasa si naturala a pielii, previne imbatranirea pielii datorita proprietatilor sale antioxidante, asigura sanatatea ochilor si mentine elasticitatea pielii.

Shopul nostru B!tonic
Golden Oils Omega 3 BITONIC Colesterol Ochi Inima BIO
Golden Oils pentru inimă, ochi și creier - mai multe...
Imunitate BITONIC Orange Imun natural bio raceala gripa ghimbir
Orange Imun pentru raceală și gripă - mai multe...
Blue Sleep - Odihna - BITONIC
Blue Sleep pentru un somn linistit - mai multe...
Related Posts
Cum să te deconectezi seara după o zi de muncă
De la burnout la normalitate – cum a apărut și cum mi-am revenit
Fiii satului – întâlniri sătești

Comentează

Comentariul tău*

Nume*
Site-ul tau