Fitness & wellness, Smaranda
0

Dimineaţa sau seara? Când este mai bine să faci sport?

Întrebarea din titlu este una care se aude frecvent şi care este pusă, adeseori, de cei care sunt începători într-ale sportului. Există fel de fel de idei, unele care chiar au la bază cercetări ştiinţifice, grupul matinalilor fiind, uneori, la concurenţă cu… păsările de noapte. Până la urmă, însă, efectele benefice ale unui antrenament ţin, în primul rând, de fiecare persoană în parte, de metabolismul său şi de stilul de viaţă adoptat.

Mai multe despre antrenamentele matinale sau… nocturne aflăm din interviul realizat cu Petre Nedelcu, instructor şi antrenor personal în cadrul World Class Timişoara.

Dupa Ureche_Fitness

  • Există diferite curente, unele promovate chiar de antrenori de fitness, care spun fie că este mai bine să te antrenezi dimineaţa, fie seara. Cam pe unde se află adevărul?

Cinstit vorbind, sportul este bun indiferent de perioada în care este făcut, indiferent că este făcut dimineaţa, seara sau după amiaza. Până la urmă, fiecare individ este unic, suntem diferiţi unii de alţii, deci unii pot funcţiona mai bine dimineaţa, alţii mai bine seara. Contează foarte mult şi ocupaţia pe care o are fiecare, precum şi tipul de efort depus la muncă, precum şi alţi mulţi factori.

  • Care sunt avantajele antrenamentelor matinale şi care sunt avantajele în cazul antrenamentelor de seară? Putem să vorbim şi despre dezavantaje?

banner B! red buton 2

Pentru început, vreau să accentuez ideea că sportul reprezintă unul dintre componentele de bază ale unui stil de viaţă sănătos. Punctul meu de vedere este că, în cadrul unui antrenament sportiv făcut cum trebuie, nu putem vorbi despre dezavantaje, indiferent de ora la care este făcut. Cred că ai parte doar de beneficii. Am putea vorbi mai degrabă despre dezavantajele antrenamentelor făcute fără a avea cunoştinţele de bază despre dinamica exerciţiilor, despre momentul oportun pentru fiecare exerciţiu sau ordinea corectă în care trebuie urmate în timpul unui antrenament. Există persoane care riscă să-şi facă rău, să-şi afecteze muşchii, tendoanele sau chiar şi oasele coloanei vertebrale, ale genunchilor sau gleznelor, dacă fac exerciţii nepotrivite sau fără a fi ghidaţi şi supravegheaţi, cel puţin la început, de un antrenor sau de o persoană avizată, care ştie ce înseamnă un antrenament. Aş milita, mai degrabă pentru importanţa antrenamentelor personalizate: fiecărei persoane i se potriveşte un anumit tip de antrenament; nu suntem toţi la fel, deci nu ne putem antrena la fel.

Dupa Ureche_Fitness

  • Ce se întâmplă, de exemplu, în corpul cuiva, atunci când se antrenează? Cât timp durează efectele unui antrenament? Se resimt ele şi în orele de după, când corpul este, aparent, în repaus? Oare poate un antrenament de seară, de exemplu, să influenţeze calitatea somnului? Sau unul matinal calitatea întregii activităţi de peste zi?

Aş menţiona un posibil „dezavantaj” al unui antrenament de seară, dar doar dacă acesta este făcut la ore târzii: antrenamentele din această categorie îţi pun metabolismul în mişcare, iar timp de câteva ore vei fi mult mai energic ca de obicei. Practic, există riscul ca, atunci când vei dori să dormi, să adormi cu dificultate sau să ai un un somn foarte agitat. Sunt persoane care  se pare că funcţionează bine şi atunci când optează pentru antrenamente tarzii. Totuşi, pentru cei care doresc să fie plini de energie pe parcursul întregii zile, recomand antrenamentele matinale.

DUpa Ureche_fintness

  • Şi pentru că discutăm desprea antrenamente, aş dori să vorbim puţin şi despre durata lor. Există sportivi (nu neapărat cei care fac sport de performanţă) care petrec chiar şi câteva ore pe zi într-o sală de fitness, la care antrenamentul durează chiarşi 3 ore. Cu toate acestea, studiile recente au arătat că exerciţiile scurte dar intense, precum şi combinarea reprizelor de cardio cu cele de forţă, sunt mai eficiente decât o oră petrecută în sală. Cum crezi că este mai indicat?

banner B big oboseala

Dacă discutăm despre durata unui antrenament, aceasta diferă de la persoană la persoană, în funcţie de vârstă, de nivelul de pregătire, de tipul somatic, de ţelul fiecărui individ, de disponibilitatea fiecărei persoane în parte, iar aici mă refer la oameni obişnuiţi. Un atrenament poate dura destul de puţin sau foarte mult, de la caz la caz. Pentru un sportiv de performanţă, durata antrenamentului diferă de sportul practicat, de gen, de calităţile motriceale fiecăruia, de perioada de pregătire. Contează inclusiv tipul de competiţie la care urmează să participe sau chiar şi legătura antrenor – sportiv în viaţa extra sportivă.

 

  • Cât de importante sunt antrenamentele personalizate? Până la urmă, dincolo de studii şi statistici, cred că un antrenor bun va adapta antrenamentele în funcţie de client, de parametrii fiecărei persoane în parte (vârstă, greutate, probleme de sănătate etc.)…

Antrenamentele personalizate nu sunt neapărat mai importante, dar ajută la un rezultat mult mai rapid, precum şi la evitarea acidentărilor. Un antrenament personalizat este important pentru execuţia corectă a unor exerciţii, te motivează, contează din punctul de vedere al timpului petrecut în sală. Un antrenor ar trebui să reuşescă să aducă activitatea sportivă în viaţa unei persoane obişnuite şi să o implemeteze ca stil de viaţă, ca un lucru indispensabil. Chiar dacă exagerez puţin când spun asta, dar, ca om care iubesc sportul, cred că activitatea fizică ar trebui să ajungă indispensabilă, exact ca apa şi aerul…

RG quiy buton

Surse poze: Petre Nedelcu

 

Smaranda Marcu – de formație profesională jurnalist, lucrează, de mai bine de 15 ani, ca PR în sfera serviciilor sociale. Este implicată în campanii umanitare și, de o jumătate de an, a decis să-și schimbe stilul de viață. Citește câte 2-3 cărți simultan (în funcție de starea de spirit) și îi place să experimenteze în bucătărie.

Shopul nostru B!tonic
Golden Oils Omega 3 BITONIC Colesterol Ochi Inima BIO
Golden Oils pentru inimă, ochi și creier - mai multe...
Imunitate BITONIC Orange Imun natural bio raceala gripa ghimbir
Orange Imun pentru raceală și gripă - mai multe...
Blue Sleep - Odihna - BITONIC
Blue Sleep pentru un somn linistit - mai multe...
Related Posts
Sandwich-uri cu fructe. Idei colorate pentru un mic dejun delicios
Scop: slabire. Ritm cardiac potrivit?
Școala iubirii sau despre iubirea de sine și… de ceilalți

Comentează

Comentariul tău*

Nume*
Site-ul tau