Colaboratori, Fitness & wellness, Smaranda
0

Educatie pentru sanatate

Educatie pentru sanatate

Interviu cu doamna Dr. Iren Alexoi

Piaţa alimentaţiei “sănătoase” este plină de fel de fel de idei şi concept, unele dintre ele venind în contradicţie cu altele. Sunt momente în care omul de rând este pus în dificultate şi nu mai ştie ce alegeri să facă. La fel, sunt situaţii în care mulţi părinţi nu ştiu cum să-şi înveţe copiii să adopte un stil de viaţă sănătos şi să evite snacks-urile şi produsele de tip fast food. Despre aceste subiecte, dar şi despre altele de interes pentru un om care-şi doreşte să trăiască sănătos, am vorbit cu doamna doctor Iren Alexoi, nutriţionist-dietetician şi medic specialist medicină de familie, gazdă a show-ului Tableta de sănătate”, difuzat pe TVR 3 şi TVR Timişoara.

  • Trăim într-o lume în care conceptul de alimentaţie sănătoasă pendulează între două extreme: de la lux, preţul alimentelor bio/eco fiind destul de crescut, la ceva persiflat de mulţi, mai ales de consumatorii de produse ultra-procesate. Ce înseamnă, de fapt, alimentaţie sănătoasă?

În viziunea mea, alimentaţia sănătoasă înseamnă echilibru în primul rând. Trebuie să ne respectăm pe noi înşine şi să ne oferim alimente de bună calitate, care să ne asigure necesarul de nutrienţi. Nu avem posibilitatea să optăm mereu pentru cele bio/organice, dar măcar să fie proaspete, să conţină cât mai puţini aditivi şi chimicale şi, bineînţeles, să fie gatite sănătos. E foarte important să citim etchetele şi să alegem rău cel mai mic.

Revenind la o alimentaţie sănătoasă, trebuie să respectăm şi alte principii, şi anume: orarul meselor, neapărat cantităţile adecvate vârstei, sexului şi problemelor de sănătate. Să fim atenţi la combinaţiile alimentare şi, nu în ultimul rând, să avem grijă să ne hidratăm corespunzător.

  • Care este diferenţa între produsele bio şi cele eco? Ambele sunt sănătoase şi indicate într-o alimentaţie echilibrată?

Bio, organic său natural definesc aceleaşi tip de produse şi înseamnă că au fost obţinute fără produşi chimici, aditivi, pesticide sau nu au fost modificate genetic. Da, sunt sănătose, dar, din păcate, nu avem mereu acces la ele. De obicei sunt alimente de sezon cu preţuri ridicate. Aşa că nu neglijaţi bunicii sau rudele de la ţară care încă au grădini şi vă oferă un castravete mai pipernicit sau un măr cu suflet.

“viermele care şi-a făcut lăcaşul în măr cu siguranţă nu e otrăvit”

  • Daţi-ne, vă rog, un exemplu de meniu sănătos pentru un adult. Ce alimente nu ar trebui să lipsească din alimentaţia noastră zilnică şi care sunt cele ce ar trebui evitate?

Indiferent de stilul de alimentaţie pe care îl adoptam, vegetarian, vegan sau diversificat, dacă prin alimentele şi combinaţiile alese avem în meniu toţi macronutirenţii şi micronutrienţii necesari sănătăţii organismului (glucide, lipide, protenine, vitamine şi minerale) şi în cantităţile necesare, poate fi considerat un meniu sănătos. Problema e să evităm alimentele nocive procesate, îndulcite, sărate, aditivate etc.

Important să nu lipsească din alimentaţia zilnică: cereale integrale, crudităţi cât mai multe, peşte, fructe de sezon. Nimic din ceea ce ne e necesar.

Ce să evităm: vă spun sigur că putem supravieţui fără sucuri din comerţ, zahăr indiferent sub ce formă –acelaşi rău provoacă organismului, alimente colorate şi prelucrate de industria alimentară şi laboratoare. Curat e cuvântul cheie. în limita vremurilor actuale!

  • Care sunt cele mai nocive alimente din viaţa de zi cu zi? Şi, de asemenea, aş dori să ne daţi şi câteva exemple de alimente aparent sănătoase, dar care de fapt ne pot crea neplăceri.

Nocive: alimentele procesate – totul începând de la creme tartinabile de brânză, iaurturi de fructe, salamuri şi preparate din carne la care dacă citeşti etchetele îţi scrie că produsul principal e în cantitate derizorie “cu carne dar fără carne”.

Produsele dulci – cornuri amabalate, bomboane cu îndulcitori, coloranţi şi arome, produse artificiale, fulgi şi cereale expandate. Am o listă întreagă….

Cel mai rău este, sub influenţa reclamelor şi a lipsei de informare, sunt produse care ne amăgesc că ar fi sănătoase. Mă refer aici la: margarine îmbogăţite cu uleiuri sănătoase; iaurturi cu fructe cu culturi bacteriene probiotice care nu mai există (bacteriile sunt finite, vii –nu pot rezista în mediu toxic); produse dietetice fit, low fat, fără zahăr (dacă nu au grăsimi, au mult zahăr, dacă nu au zahăr au îndulcitori şi alte chimicale); unele ceaiuri la pliculele, cereale procesate –cu adaos de fibre, fier şi alte substanţe care, pentru că sunt adăugate şi nu sunt conţinute natural, se depun în organismal nostru sau ne îmbolnăvesc. Revin asupra unui aspect extreme de important: citiţi cu atenţie etichetele!

  • Am văzut că, împreună cu alţi medici nutriţionişti, organizaţi evenimente publice în care le vorbiţi oamenilor despre mâncarea sănătoasă. Sunt timişorenii interesaţi de acest subiect?

Ştii cu e: suntem sănătoşi, dar important e ce facem să rămânem aşa. Lumea e în căutare de asemenea evenimente deoarece pe piaţă, internet sau literatură sunt multe informaţii contradictorii despre stilul de viaţă sănătos. Cel mai bine e ca aceste informaţii să-ţi fie oferite de un specialist cu experienţă în domeniu. Oamnenii întâi trebuie să ştie… apoi ei singuri vor alege stilul de viaţă dorit. La aceste cursuri fiecare venim cu experienţa pe care o avem în domeniu. Mai mulţi nutriţionişti buni sunt mai convingători decât unul singur. Eu mă bucur că oamenii au înţeles importanţa prevenţiei, nu se mai lasă păcăliţi de reclame şi zvonuri în privinţa alimentaţiei sanatose. Pun întrebări şi caută variante uşoare dar sănătoase pentru a se descurca în haosul industriei alimentare, iar noi le oferim asta prin cursurile noastre.

12166260_10153489705714504_527806335_n

  • Mai mult, ştiu că aţi fost prezente în şcoli şi grădiniţe, că le-aţi explicat şi arătat copiilor cum se prepară o salată, un sandwich, un suc sănătos… Cum au reacţionat cei mici? Au fost receptivi la demonstraţiile voastre? Pot deveni ei motorul unei noi societăţi, care să acţioneze şi să gândească altfel, să pună preţ pe un stil de viaţă sănătos?

Copii sunt în creştere şi formare, iar bazele pentru o sănătate de fier se pun în copilărie. Ei cresc din ceea ce mănâncă. Secolul vitezei, reclamele, tentaţiile influenţează negativ felul de a mânca al tinerei generaţii. Prin cursurile din şcoli şi grădiniţe plecăm de la premisa că: copii vor să se joace şi părinţii vor ca ei să mănânce sănătos. Aşa că ne jucăm cu alimente sănătoase. Învăţăm despre ele, dar copiii văd şi partea practică şi aplicaţiile fiecărei grupe alimetare. Totul e distracţie, gust bun şi alimentaţie sănătoasă. Copilul îşi formează deprinderile de mic.

  • În final, aş dori să ne oferiţi un sfat… pentru cei care doresc să facă un pas spre un stil de alimentaţie sănătos, dar nu ştiu de unde să înceapă, nu ştiu sau nu au puterea să spună nu E-urilor şi alimentelor nesănătoase…

Dragii mei, e important în primul rând să vrei să faci schimarea în viaţa ta, să încerci să îţi înţelegi organismul şi apoi să îi dai ce i se cuvine. Pentru că revin la dictonul învechit că “suntem ceea ce mâncăm” dar sănătatea, starea de bine, liniştea noastră, e dovedit în vremurile noastre chiar şi cu date ştiinţifice că ţin şi de modul nostru de a mânca.

Sfatul este să alegi sănătea şi prin alimentaţie, pentru că a fi bolnav e destul de costisitor în secolul nostru. Eu zic că este chiar varianta uşoară. Puţină voinţă şi un sfat de calitate te vor ajuta să adopţi un stil de viaţă sănătos.

Un instrument care vă poate ajuta să începeți a vă întelege stilul de viață este aplicația Lifemode, care corelează stilul de viață cu nutrienții necesari dar și cu tipul de mișcare necesară și recomandată acelui stil de viață. Puteți descărca aplicația aici:

Screenshot from 2015-06-13 11:42:25

 

Surse poze: Iren Alexoi

Smaranda Marcu – de formație profesională jurnalist, lucrează, de mai bine de 15 ani, ca PR în sfera serviciilor sociale. Este implicată în campanii umanitare și, de o jumătate de an, a decis să-și schimbe stilul de viață. Citește câte 2-3 cărți simultan (în funcție de starea de spirit) și îi place să experimenteze în bucătărie.

Shopul nostru B!tonic
Golden Oils Omega 3 BITONIC Colesterol Ochi Inima BIO
Golden Oils pentru inimă, ochi și creier - mai multe...
Imunitate BITONIC Orange Imun natural bio raceala gripa ghimbir
Orange Imun pentru raceală și gripă - mai multe...
Blue Sleep - Odihna - BITONIC
Blue Sleep pentru un somn linistit - mai multe...
Related Posts
Învață cum să bei cei 2 litri de apă necesari zilnic – 5 idei de luat în seamă
Cum te ajută ciclismul împotriva stresului?
Mămici mai tari ca Google – Cele mai tari mămici din sfera on-line

Comentează

Comentariul tău*

Nume*
Site-ul tau