Din Laborator Adunate
0

Efectul năucitor al cafelei asupra creierului nostru

Este ora 7:00 dimineața. Sună „îndrăgita” noastră alarmă. Nu-i nimic, cu toții suntem obișnuiți să apelăm la preaiubitul buton snooze. Oh, ce oroare! Îl apăsăm, închidem ochii și… ziiing! Iar sună alarma. Parcă au trecut câteva secunde. Nu, au trecut 10 minute. După o luptă crâncenă cu alarma, care pe cât de antipatică ne este pe atât de mult ne ajută să ne amintim că ne așteaptă o nouă zi, reușim cumva să ne ridicăm din pat. Ne întindem puțin, rezolvăm nevoile igienice personale după care încercăm să ne pregătim să înfruntăm ziua cu alaiul ei de sarcini. De fapt, ziua pe care noi o așteptăm să înceapă cu pedala de accelerație la podea.

Dar totuși, parcă avem nevoie de un imbold pentru că, nu-i așa, programul nostru este de o asemenea natură încât nu corespunde de fiecare dată cu ceasul nostru biologic. Aici intră în ecuație licoarea neagră, aromată, ușor amăruie, care ocupă locul doi in topul mondial al produselor de larg consum, după ulei. Vorbim bineînțeles despre… cafea!

Cum ajunge cafeaua să ne țină treji pe parcursul unei zile? Ce efect are asupra creierului nostru?

Înainte de toate, trebuie să demontăm un mit popular conform căruia cafeaua ne dă energie. Nimic mai fals! Cafeaua nu ne dă energie,de aceea în acest articol vă vom explica cum acționează cafeaua la nivelul creierului nostru și de ce avem impresia că ne furnizează mai multă energie.

Din momentul în care ne trezim dimineața, o substanță numită adenozină se acumulează treptat în creierul nostru intrând în contact cu receptorii acesteia. Efectul de inhibare al sistemului nervos central reprezintă funcția sa principală în creier. În aceste condiții, adenozina promovează cu fiecare oră cât suntem treji, starea de somnolență, iar când dormim concentrația acesteia scade, încurajând starea de trezire. Organismul nostru mai folosește adenozina pentru a facilita transferul energiei celulare, iar în inimă ea participă la dilatarea vaselor de sânge coronare facilitând buna circulație a sângelui.

Din acest moment intră în ecuație cafeaua. Efectul magic al cafelei este dat de cafeină, unul dintre cei mai vechi stimulenți naturali folosiți de către om. Structura moleculară a cafeinei seamănă extrem de mult cu cea a adenozinei. Cafeina își croiește drumul prin sânge până la creier unde intră în contact cu receptorii adenozinei, cărora le este greu să facă diferența între cele două substanțe.

Dupa Ureche_structura moleculara cafea

Deoarece cafeina NU este adenozină, starea de somnolență nu mai este simțită. Adenozina nu se mai poate conecta la receptorii proprii ceea ce duce la diminuarea efectelor ei calmante. Un lucru extrem de folositor când ne simțim obosiți!

Totuși, consumul pe termen lung al cafelei, deci asimilarea cafeinei, are ca efect crearea mai multor receptori pentru adenozină, ceea ce înseamnă că este nevoie de mai multă cafeină pentru a avea același efect de inhibare a inhibitorului. Prezența mai multor receptori pentru adenozină, în lipsa cafeinei, se traduce printr-un efect mai pronunțat al stării de somnolență.

Dacă încercăm să ne oprim din a bea cafea sau ratăm porția zilnică, este posibil să înfruntăm câteva simptome de sevraj și să ne simțim mai obosiți decât eram înainte de a începe să bem cafea.

Pe lângă toate acestea, cafeina stimulează de asemenea și producția de adrenalină care ne crește frecvența cardiacă, pune sângele în mișcare, deschide chiar și căile repiratorii.

Adrenalina afectează nivelurile de dopamină prin prevenirea reabsorbției acesteia în creier (dopamina este un neurotransmițător cu un efect major în sistemul de recompensare al creierului). Rezultatul este… fericire! Același mecanism îl folosește și cocaina, desigur, la un nivel mult mai mare. Cocaina este totuși un drog. Această stimulare a dopaminei are ca efect dependența moderată pentru cafeină.

Există totuși o doză letală de cafeină? Așa cum am mai punctat în articolele noastre, doza este factorul decisiv pentru catalogarea unei substanțe ca fiind considerată nocivă sau benefică.

Doza letală pentru cafeină este de aproximativ 150 mg per kg corp. Asta înseamnă că dacă o persoană cântărește 70 kg și consumă peste 14.000 mg de cafeină putem considera că persoana în cauză a luat o supradoză. În medie, o cană de cafea conține aproximativ 150 mg de cafeină. Totuși însă, pentru majoritatea persoanelor este stabilit ca un consum de maximum 400 mg cafeină pe zi este considerat ca fiind sigur.

Dupa Ureche_coffee

Cafeina are de asemenea timpul de înjumătățire în organism de aproximativ 6 ore. Asta înseamnă că dacă bem o cană de cafea cu aproximativ 150 mg de cafeină, după 6 ore doar 75 de mg vor fi rămase în organism și vom simți efectul pe jumătate.

Astfel, cu cât trece mai mult timp de la prima cană de cafea băută dimineața, cu atât adenozina va avea mai mult loc „să-și facă de cap” și să începem noi să ne simțim mai obosiți. Din această cauză după aproximativ 6 ore ne dorim încă o cană de cafea pentru a menține acel sentiment alert și plin de energie.

Dupa Ureche_coffee time

Consumul în exces al cafelei poate avea numeroase efecte adverse, printre care stări de irascibilitate, nervozitate, agitație, insomnie, stări de amețeală, greață etc… Unele persoane sunt mai sensibile la cafeină decât altele, care doar dintr-o singură cană de cafea pot semnala unele dintre simptomele prezentate mai sus.

Se pare că motto-ul articolelor Din laborator adunate este: totul este permis, doar excesul ba!

Surse foto: teacoffeebooks.tumblr.com

 

Din laborator adunate este o secțiune dedicată celor care au răbdarea de a înțelege ce se ascunde în spatele conceptelor de nutriție și sănătate, dincolo de ambalaje și indicațiile înscrise pe acestea, și multe alte curiozități. Articolele sunt scrise și construite pe baza studiilor realizate de oameni de știință cu păr alb și ochelari mari sau de centre științifice cu pereți albi și uși sigilate. Vorbim serios.

Shopul nostru B!tonic
Golden Oils Omega 3 BITONIC Colesterol Ochi Inima BIO
Golden Oils pentru inimă, ochi și creier - mai multe...
Imunitate BITONIC Orange Imun natural bio raceala gripa ghimbir
Orange Imun pentru raceală și gripă - mai multe...
Blue Sleep - Odihna - BITONIC
Blue Sleep pentru un somn linistit - mai multe...
Related Posts
Cum să convingi copilul să mănânce fructe și legume?
Acneea, partea a ll-a. Nutriția corectă
Mâini și picioare reci. De ce anume ne confruntăm cu asemenea probleme cauzate de slaba circulația a sângelui. Cauze și remedii.

Comentează

Comentariul tău*

Nume*
Site-ul tau