Colaboratori, Fitness & wellness, Smaranda
0

„Exersează-ţi mintea şi corpul” – un motto transformat într-un stil de viaţă

 stil de viaţă

Povesteam, cu ceva timp în urmă, despre importanţa sportului, accentuând însă faptul că sportul practicat…. după ureche 🙂 poate face mai mult rău decât bine. Spuneam atunci (şi continui să-mi susţin punctul de vedere) că este foarte important ca primii paşi către practicarea unui sport să fie ghidaţi de către un antrenor personal; unul care să-ţi cunoască aspectele importante privind starea de sănătate, care să ştie nivelul de rezistenţă la efort, pe cel de motivare şi rezistenţă psihologică şi, mai ales, să fie, la rândul său, bine instruit în domeniul în care activează.

La World Class Timişoara am avut norocul să întâlnesc mulţi oameni extraordinari, antrenori care, în ciuda vârstei tinere, au ani de vechime în spate, ba unii dintre ei au fost şi campioni în unele sporturi practicate. Pentru un client nou, primul contact cu sala se face în prezenţa unui antrenor, iar în cazul meu s-a nimerit să fie Petre Nedelcu. Prima oră a fost şi cea în care am discutat despre câte kilograme doresc să «pierd» şi, în termeni realişti, în cât timp o să fac/facem asta. Folosesc pluralul pentru că, încă de la început, am simţit antrenamentele ca pe o muncă de echipă, în care am fost încurajată ori de câte ori a fost greu şi în care am învăţat, printre altele, cât de mult durează 5 secunde… Nu a contat faptul că într-o zi optam pentru un antrenament matinal (adică puţin după ora 6 dimineaţa) sau unul aproape de închiderea programului – nevoile mele şi disponibilitatea de a face mişcare într-un anumit moment al zilei au fost puse pe primul loc, iar asta m-a făcut să apreciez şi mai mult calitatea sa de antrenor şi a World Class ca şi next level în ceea ce priveşte sălile de fitness.

Şi pentru că, în «pauzele de respirat», am discutat mai multe despre activitatea fizică în general, l-am rugat pe Petre să împărtăşească celor interesaţi câteva idei despre cum se poate face trecerea de la sedentarism la o viaţă activă…. şi nu numai.

– Mai întâi, câteva cuvinte despre tine, te rog!

– Mă numesc Petre Nedelcu, am 28 de ani , fac mişcare de când mă ştiu , însă cu sportulpersonal trainer adevărat m-am întâlnit la vârsta de 7-8 ani, când am început să practic fotbalul. Am făcut asta până la vârsta de 18 ani, timp în care am participat la diverse competiţii naţionale şi internaţionale. Am mai cochetat şi cu luptele greco-romane, iar de 7 ani predau şi schi în paralel cu fitnessul. Am absolvit Facultatea de Educaţie Fizică şi Sport din Timişoara , Şcoala de Fitness Scandinavia, iar din octombrie 2014 sunt antrenor în cadrul World Class. Ȋntotdeauna mi-am dorit să lucrez şi să împărtăşesc din experienţa mea sportivă oamenilor care doresc să facă sport, celor care au nevoie de sport pentru că vor să ducă o viaţă sănătoasă, dar şi celor ce fac sport de performanţă. Iubesc sportul şi nu mă văd făcând altceva în afară de sport. Sportul şi familia m-au ajutat foarte mult în viaţă, au fost reperele mele şi de aceea sunt foarte recunoscător pentru ceea ce sunt şi locul unde mă aflu acum si sper să nu mă opresc aici. Motto-ul meu este „Exercise your mind and body” şi asta încerc să fac tot timpul.

Cât de importantă este mișcarea pentru omul sedentar, care-și petrece o mare parte din zi la birou, stând pe un scaun?

– Mişcarea fizică este la fel de importantă pentru sănătatea omului ca şi apa, precum hrana sau aerul. Am să vă enumăr doar câteva dintre avantajele sale:

  • pune sângele în mişcare, făcând ca întregul corpul să beneficieze de mai mult oxigen şi de substanţe nutritive (prin intermediul sângelui);
  • păstrează tonusul muscular; lipsa mişcării fizice duce la sedentarism şi la apariţia nenumăratelor boli cauzate de acesta;
  • persoanele sedentare îşi pun în pericol activitatea creierului;
  • în general, sedentarismul afectează întregul organism, atât funcţiile organice, cât şi pe cele psihice, având consecinţe precum atrofierea musculară, obezitate, creşterea colesterolului, tulburări cardiace, cerebrale, hepatice şi renale.

Majoritatea sedentarilor se confruntă cu tendinaţa de îngrăşare, un factor de risc în plus pentru bolile cardiovasculare , diabet, unele tipuri de cancer, probleme ale articulaţiilor etc.

– Cum se face trecerea de la o viață sedentară la una activă?

– Trecerea de la o viaţă sedentară la una activă nu înseamnă că trebuie să îţi faci neapărat abonament la o sală de fitness; trebuie să renunţi la acele lucruri care îţi fac viaţa sedentară. Un prim pas ar fi, de exemplu, să renunţi la a merge la serviciu cu maşina şi să optezi pentru mersul pe jos. La fel poţi proceda şi în cazul mersului la cumpărături. Apoi, poţi alege să îţi petreci timpul liber plimbându-te, nu stând într-o cafenea sau în faţa televizorului, care este cel mai mare duşman al unei vieţi active! Spun asta în primul rând pentru cei care sunteţi părinţi, care aveţi copii! Gândiţi-vă şi la sănătatea lor şi la faptul că voi sunteţi primul model pentru ei, adesea cel mai important!  Faceţi trecerea de la o viaţă sedentară la un activă într-un mod plăcut , începând prin a face activităţi care vă fac să vă simţiţi bine, iar apoi treceţi la următorul nivel, respectiv la sala de fitness.ski

Care sunt primii pași pe care ar trebui să-i facă o persoană pe calea către o viață sănătoasă ? Câteva idei, sugestii, ponturi….

– Toţi avem o viaţă agitată, fără prea mult timp la dispoziţie, iar asta ne face să avem prea puţin timp pentru sănătatea noastră. De aceeea, unul din primii paşi ar trebui să înceapă cu micul dejun. Iar aici, la micul dejun, e important să luaţi în calcul partea de energizare a organismului dimineaţa, cu un mic dejun bogat în fibre şi carbohidraţi, dar sărac în grăsimi. Puteţi consuma, de exemplu, fructe, iaurturi naturale, cereale integrale, shake-uri. Ca şi reguli de bază aş accentua:

  • Alegeţi alimente sărace în grăsimi!
  • Renunţaţi la sosuri, maioneze şi prăjeli!
  • Nu mâncaţi până vă simţiţi suprasaturaţi!
  • Renunţaţi la sucurile carbogazoase, consumaţi cât mai multă apă pe perioada zilei!
  • Antreneaţi-vă atât corpul, cât şi mintea!

Toate cele mentionate mai sus trebuie adăugate uşor şi treptat în viaţa unei persoane sedentare, iar aceste schimbări trebuie privite ca un stil de viaţă, nu ca un lucru forţat.

Cât de importante sunt antrenamentele cu un antrenor personal (PT) pentru un novice în sport?

– Antrenamentele cu un PT (personal trainer ) sunt la fel de importante atât pentru un novice în domeniul sportului, cât şi pentru un avansat sau un sportiv de performanţă. Accentuez însă importanţa antrenorului în cazul unui începător. Ȋn primul rând, antrenorul va afla motivele  sport, fitnesspentru care ai dorit să începi să faci sport, va şti  de unde să înceapă cu tine şi va şti de cât timp ai nevoie pentru atingerea unor obiective dorite de tine sau stabilite împreună cu el. Antrenorul, totodată, este atent la modul de executare a exerciţiilor, pentru evitarea accidentărilor în timpul antrenamentului, la motivare, va stabili un plan de antrenament adaptat nevoilor tale personale şi corelat cu starea ta de sănătate şi cu condiţia ta fizică. Va completa o fişă de evaluare, pentru a afla diverşi parametri ai corpului tău (procent de grăsime şi de masă musculară, nivel de hidratare etc.). Apoi, dacă lucrezi cu un antrenor, rezultatele vor apare într-un timp mai scurt decât dacă lucrezi singur şi nu ai cunoştinţe de specialitate. Aş putea să spun chiar şi că prezenţa unui antrenor reduce timpul petrecut într-o sală de sport; ghidat şi supravegheat, poţi lucra într-o oră cât lucrezi singur în 2-3 ore. Practic, fiecare minut petrecut în sală este folosit la maxim. Toate aceste lucruri fac ca rolul unui PT să fie crescut, cu atât mai mult cu cât el este cel care te ajută în îndeplinirea obiectivelor.

Pentru cei care au un deficit de timp liber, câteva idei de antrenamente care să se încadreze în 30 de minute – maxim o oră.

– Pentru persoanele care nu au foarte mult timp la dispoziţie pentru sport, recomandarea mea este să colaboreze cu un antrenor personal (PT). Cu siguranţă un antrenor va şti cum să îţi structureze un antrenament pentru 30 de minute – maxim o oră, care să nu te obosească până la epuizare, dar în urma căruia să te simţi bine, să te relaxeze şi în acelaşi timp să dea şi rezultate. Ca şi antrenor în cadrul sălii de fitness World Class, recomand cu cea mai mare încredere clasele de fitness desfăşurate în cadrul sălii, unele dintre ele fiind create şi cu gândul la persoanele care au puţin timp la dispoziţie. Cu siguranţă că aici vei găsi antrenamentul care să fie pe placul tău, vei avea parte de cei mai pregatiţi instructori din domeniul fitnessului, care te vor învăţa, motiva şi te vor ajuta să îţi depăşeşti limitele, de fiecare dată când vei veni.trainer

Iar pentru toţi cei care încă nu sunt decişi dacă să aibă o viaţă activă, am un singur gând: FACETI SPORT! SPORTUL SCHIMBĂ VIAŢA!

Surse foto: Petre Nedelcu

Smaranda Marcu – de formație profesională jurnalist, lucrează, de mai bine de 15 ani, ca PR în sfera serviciilor sociale. Este implicată în campanii umanitare și, de o jumătate de an, a decis să-și schimbe stilul de viață. Citește câte 2-3 cărți simultan (în funcție de starea de spirit) și îi place să experimenteze în bucătărie.

Shopul nostru B!tonic
Golden Oils Omega 3 BITONIC Colesterol Ochi Inima BIO
Golden Oils pentru inimă, ochi și creier - mai multe...
Imunitate BITONIC Orange Imun natural bio raceala gripa ghimbir
Orange Imun pentru raceală și gripă - mai multe...
Blue Sleep - Odihna - BITONIC
Blue Sleep pentru un somn linistit - mai multe...
Related Posts
Minciuni din farfurie
Top 10 fructe si legume exotice sau mai bine spus, ciudate
Fast food sănătos

Comentează

Comentariul tău*

Nume*
Site-ul tau