Bianca, Colaboratori, Fitness & wellness
0

Grăsimi bune

Îmi amintesc destul de clar imaginea unei spirale de unt pe coperta revistei Times, cu îndemnul clar exprimat: să mâncăm unt. Probabil pentru că îmi place mult de tot untul, iar la vremea aia mâncam în fiecare zi, aproape fără excepție. A fost amuzant, recunosc. După ce ani de zile toată lumea se ferise de grăsimile saturate ca de râie – adică îți luai și priviri din alea, de te-apuca sinceritatea în public și ziceai că tu mănânci încă – îi și vedeam acum pe toți nutritio-hipsterii cum dădeau o fugă până „la sibieni” să cumpere o bucată bună de unt gras.

Tot trendul ăsta low-fat a fost destul de dezgustător și mă bucur mult că a luat sfârșit. Toate fetele alea mai plinuțe, la raionul de iaurturi, bulucindu-se în zona cu conținut redus de grăsime… Era trist. Pentru cine avea ochi să vadă, treaba era destul de clară. Dar cine se mai uită în jur, în zilele noastre?

Dupa Ureche_lapte_de_soia

Acum și grăsimile astea sunt de toate felurile. Și bune și rele. Asta știam. Doar că se pare că dihotomia nu se face între saturat și nesaturat, cum s-a crezut atâta timp, ci între procesat și neprocesat. Surpriză? Nu cred.

Grăsimile rele sunt, deci, alea procesate – se numesc și grăsimi trans. Sau, mai precis spus, obținute în urma unui proces tehnologic în care sunt profund transformate și își pierd din calități. Spre exemplu: uleiul rafinat de floarea- soarelui, pe care îl găsim în mod obișnuit în magazine, e obținut fie prin presare mecanică la cald (160-200 grade Celsius), fie prin folosirea unor solvenți chimici. Prin urmare, e mort, lipsit de calități nutritive (vitamine, minerale, enzime), conține urme de chimicale (hexan) și, în plus, și ceva acizi grași trans. Din aceste motive, încerc să folosesc, cât de des îmi permit, ulei presat la rece. Îl găsesc în Sibiu, la Biocoop.

Dupa Ureche- ulei floarea-soarelui

Grăsimile bune pot să fie nesaturate sau saturate. Spre exemplu, același ulei de floarea soarelui, obținut prin presare la rece, este o grăsime bună nesaturată. Alte grăsimi bune nesaturate se găsesc în avocado, măsline, migdale, alune de pădure, caju și arahide (grăsimi mono-nesaturate) sau în nuci, semințe de dovleac, semințe de in, de susan, în pește gras – ca somonul, tonul, heringul, sardinele (grăsimi poli-nesăturate). Cele saturate, care au fost multă vreme sperietoare pentru toată lumea îmbuibată a planetei, au de obicei formă solidă – untul de cocos, untura, untul și se găsesc în laptele integral sau în pește și carne grasă.

Dupa Ureche_migdale_si_caju

Eu personal sunt prietenă bună cu floarea soarelui, avocado, nucile din nucul nostru, semințele de in și de dovleac și untul de arahide. Mă răsfăț ocazional cu niște unt de cocos sau cu smântână. De când m-am mutat din București însă, nu am mai găsit unt ca „la sibieni”.  Dacă aveți o sursă bună și ușor accesibilă, prin Sibiu, să îmi dați de știre!

 

Fotocredit: Bianca, www.pixabay.com

 

Bianca s-a mutat departe de oraș și își petrece timpul hoinărind pe dealuri, împreună cu Kira, dogul german. Când nu e prea ocupată cu grădinăritul, îi place să gătească și să tricoteze.

Shopul nostru B!tonic
Golden Oils Omega 3 BITONIC Colesterol Ochi Inima BIO
Golden Oils pentru inimă, ochi și creier - mai multe...
Imunitate BITONIC Orange Imun natural bio raceala gripa ghimbir
Orange Imun pentru raceală și gripă - mai multe...
Blue Sleep - Odihna - BITONIC
Blue Sleep pentru un somn linistit - mai multe...
Related Posts
Vorbește cu corpul tău! … și el te va asculta
Săpunul de Stanciova, o poveste cu suflet
Bună, eu sunt…

Comentează

Comentariul tău*

Nume*
Site-ul tau