Din Laborator Adunate
0

Grăsimile bune răstoarnă… grăsimile rele

Cu siguranță toată lumea a auzit de infamele grăsimi, iar părerile oamenilor despre acest subiect sunt mai multe decât numărul pixelilor monitorului folosit la scrierea acestui articol (mai exact 1.049.088 pixeli). Ce sunt grăsimile? În câte categorii sunt împărțite și care dintre ele sunt bune sau rele? Ne propunem să răspundem acestor întrebări și să vedem totuși cu ce se manâncă… grăsimile.

Grăsimile… care e treaba cu ele?

GO mama buton

Grăsimile sunt un tip de macronutrienți esențiali, care împreună cu proteinele și carbohidrații reprezintă o sursă majoră de energie pentru organism. Un gram de grăsime are echivalentul caloric a 9 kcal, adică de două ori mai multe calorii per gram decât proteinele și carbohidrații (1 gram = 4 kcal).

Grăsimile ajută la absorbția în organism a unor vitamine și minerale care pot fi digerate, absorbite și transportate doar în prezența acestora. Ele sunt folosite în structura membranelor celulelor și sunt esențiale pentru coagularea sângelui, pentru funcțiile motrice ale mușchilor și în procesul inflamator.

Toate grăsimile au o structură chimică similară și anume un lanț de atomi de carbon de care se leagă atomii de hidrogen. Ceea ce face un tip de grăsime să fie diferit de alt tip este lungimea și forma lanțului de atomi de carbon, precum și numărul de atomi de hidrogen legați de acesta.

Așa cum buturuga mică răstoarnă carul mare, mici variații ale acestor caracteristici pot avea efecte drastice.

rsz_kimbap2_korean_sushi_553048

Există grăsimi rele?

Așa numitele grăsimi trans sunt produsul secundar al procesului numit hidrogenare prin care uleiurile sănătoase sunt transformate în solide pentru a preveni alterarea grăsimilor. În momentul în care uleiurile sunt încălzite la anumite temperaturi în prezența hidrogenului și a unui catalizator, atomii de hidrogen se leagă de lanțul de carbon transformând-se în grăsimi saturate.

Practic, lanțul de carbon este saturat de hidrogen pentru că toate „locurile libere” din lanț sunt ocupate de acesta. Pe lista de ingrediente a produselor întâlnim ulei hidrogenat sau ulei partial hidrogenat, adică grăsimi trans.

Consumul constant de grăsimi trans se traduce prin creșterea colesterolului LDL din sânge și reduce prezența colesterolului bun HDL.

Dar totuși, ce este colesterolul?

Colesterolul este o substanță ceroasă, care se găsește în toate celulele organismului. Corpul nostru are nevoie de colesterol pentru a produce hormoni, vitamina D și substanțe care contribuie la procesul de digestie.

Corpul nostru produce singur cantitatea necesară de colesterol pentru buna sa funcționare, însă acesta se regăsește și în anumite alimente.

RS banner 860x100 buton

Colesterolul circulă prin sânge în mici pachețele numite lipoproteine a căror constituenți sunt lipidele (grăsimi) în interior și proteinele în exterior. Două tipuri de lipoproteine transportă aceste mici pachețele și anume lipoproteinele de densitate mare HDL (High-Density Lipoproteins) și lipoproteinele de densitate mică LDL ( Low-Density Lipoproteins). Pentru buna funcționare a organismului este necesar un raport sănătos între aceste tipuri de lipoproteine.

Dupa Ureche_grasimi bune_iaurt

Colesterolul LDL este considerat rău deoarece excesul acestuia în organism se traduce prin depunerea colesterolului pe marginile vaselor arteriale, generând blocaje și pierderea flexibilității acestora. Aceste modificări au consecințe grave precum: infarctul sau la accidentul vascular cerebral.

Colesterolul HDL este considerat… bun pentru că  transportă către ficat depunerile din artere și din alte părți ale organismului, pentru ca mai apoi să fie scoase din sânge.

Cercetările celor de la Școala Harvard pentru Sănătate Publică au scos la iveală faptul că pentru fiecare 2 procente ale caloriilor provenite din grăsimi trans consumate zilnic, riscul bolilor cardiovasculare crește cu 23 de procente. Dacă de exemplu o persoană consumă zilnic aproximativ 2.000 calorii, 2 procente reprezintă 40 de calorii, adică aproximativ 4.4 grame provenite din grăsimile trans.

Dupa ureche_seminte_grasimi bune

Grăsimile bune

Grăsimile bune se găsesc în principal în legume, nuci, alune, semințe și pește. Acestea diferă de grăsimile saturate prin numărul micșorat de atomi de hidrogen legați la lanțul de carbon.

Există două mari categorii de grăsimi bune: grăsimi mononesaturate si grăsimi polinesaturate.

Grăsimile mononesaturate au o singură dublă legătură de carbon-carbon, ceea ce rezultă în mai puțini atomi de hidrogen care se pot lega de acel lanț. Această structură păstrează grăsimile mononesaturate în formă lichidă la temperatura camerei.

Sursele acestor grăsimi bune sunt uleiurile de măsline, avodaco, nuci și alune, arahide și semințele de floarea soarelui presate la rece.

Nu există o limită superioară legată de consumul acestui tip de grăsimi. Este recomandat să se consume o cantitate cât mai mare în raport cu grăsimile trans, pentru a contracara efectele nocive ale acestora din urmă.

Grăsimile polinesaturate au două sau mai multe duble legături în lanțul de carbon. Ele sunt considerate grăsimi esențiale deoarece sunt folosite la structura membranelor celulelor, au un rol important în coagularea sângelui și în buna funcționare a organismului. Corpul nu poate produce singur aceste grăsimi, drept pentru care trebuie asimilate din alimente.

Dupa Ureche_ surse omega 6

Există două tipuri de grăsmi polinesaturate, și anume Omega 3 și Omega 6. Aceste numere reprezintă de fapt distanța dintre începutul lanțului de carbon și poziția primei duble legături.

Acestea previn bolile cardiovaculare, reduc tensiunea arterială, cresc nivelul de colesterol HDL și reduc nivelul trigliceridelor (acestea sunt depozitate în straturile adipoase ale organismului pentru a putea fi folosite mai târziu ca sursă de energie).

Bineînțeles că este recomandată o dietă bogată în Omega 3 și Omega 6, dat fiind efectul lor benefic asupra organismului, pe lângă vitaminele și mineralele esențiale pentru un stil de viață sănătos.

RG quiy buton
Surse foto: pixabay.com, www.builtlean.com, all-free-download.com/

           

Din laborator adunate este o secțiune dedicată celor care au răbdarea de a înțelege ce se ascunde în spatele conceptelor de nutriție și sănătate, dincolo de ambalaje și indicațiile înscrise pe acestea, și multe alte curiozități. Articolele sunt scrise și construite pe baza studiilor realizate de oameni de știință cu păr alb și ochelari mari sau de centre științifice cu pereți albi și uși sigilate. Vorbim serios.

Shopul nostru B!tonic
Golden Oils Omega 3 BITONIC Colesterol Ochi Inima BIO
Golden Oils pentru inimă, ochi și creier - mai multe...
Imunitate BITONIC Orange Imun natural bio raceala gripa ghimbir
Orange Imun pentru raceală și gripă - mai multe...
Blue Sleep - Odihna - BITONIC
Blue Sleep pentru un somn linistit - mai multe...
Related Posts
Energie dimineata
Trezitul de dimineață – 8 soluții mai neobișnuite, testate
Flavonoidele sau grupa VIP a fitonutrienților
Sunt sănătos pentru că știu cum!

Comentează

Comentariul tău*

Nume*
Site-ul tau