Din Laborator Adunate
0

Nu te duce nimeni cu zăhărelul- excesul de zahăr chiar este periculos

„Pentru sănătatea dumneavoastră evitați consumul excesiv de sare, zahăr și grăsimi”.

Continuăm seria articolelor explicative inspirate din atenționarea plasată la TV în pauzele publicitare. În acest articol vom descoperi de ce tot ceea ce este dulce este… dulce. Vorbind acum serios, vom cunoaște mai multe detalii despre minunatul nostru oaspete, care de cele mai multe ori intră pe „ușa gurii” noastre, indiferent dacă este invitat sau nu. Cu toate acesta, un fapt este cert: acest oaspete nepoftit ne face să ne simțim extraordinar de bine, pe moment.

Dupa Ureche_ consum de zahar

Aproape toată lumea adoră dulciurile, deserturile, fructele, ciocolata, care în contact cu papilele noastre gustative ne generează o senzație de dulce. După cum toată lumea știe, suprafața superioară a limbii noastre este acoperită cu papile gustative specializate în identificarea a 5 gusturi fundamentale: dulce, sărat, acru, amar și umami. Papilele gustative sunt chemoreceptoare, adică traduc compoziția biochimică a alimentelor în semnale electrice, cu ajutorul combinației dintre salivă și mâncarea din cavitatea bucală, totul pentru ca al nostru creier să poată recunoaște ce anume intră în contact cu limba.

Un mit popular este acela care spune că papilele gustative plasate pe limbă sunt împărțite pe zone distincte, iar fiecare zonă înregistrează doar un singur gust. Nimic mai fals. Toate cele cinci gusturi sunt recepționate pe orice zonă a limbii unde se găsesc papilele.

RE daily button RO

Zaharurile fac parte din categoria carbohidraților, fiind compuși din atomi de carbon, hidrogen și oxigen. În acest caz, numărul atomilor de hidrogen este de două ori mai mare decât cei de oxigen. Există diferite tipuri de zaharuri derivate din… diferite surse.

Dupa Ureche_zaharuri simple

Zaharurile simple sunt numite monozaharide și includ glucoza (sau dextroza), fructoza și galactoza fiind și singurii carbohidrați care pot fi absorbiți în sânge prin mucoasa intestinală. În bucătăriile noastre întâlnim cel mai des dizaharidele din care face parte îndrăgitul nostru zahăr de masă, adică zaharoza sau sucroza. Zahărul este o dizaharidă compusă din două monozaharide*. Acesta este extras și prelucrat din trestia și sfecla de zahăr.

RG quiy buton

Glucoza este carbohidratul universal care furnizează energie aproape tuturor organismelor de la bacterii până la oameni prin respirația aerobică, anaerobică și fermentație. Aceasta este produsă de plante în timpul procesului de fotosinteză.

În corpul uman, glucoza este transportată prin sânge la toate celulele care o absorb și o transformă în energie. Mai precis, un set de reacții chimice la nivel celular transformă glucoza în adenozintrifosfat folosit în procese precum cele de contracție musculară și procesele fiziologice consumatoare de energie.

Pentru a putea înțelege mai bine fenomenul metabolismului glucozei, trebuie să vorbim puțin și despre carbohidrații complexi cunoscuți și sub denumirea de amidonuri. Pe scurt: plantele își înmagazinează energia producând glucoză prin fotosinteză și formează cu aceasta lanțuri de glucoză care sunt de fapt amidonurile. Sistemul nostru digestiv descompune amidonurile în molecule de glucoză pentru ca acestea să poată intra în sânge. Dacă de exemplu am bea un suc îmbogățit cu glucoză, acesta va intra în sânge foarte repede, cu o rată de aproximativ 30 calorii pe minut. Un amidon în schimb este digerat mult mai încet astfel încât rata cu care glucoza intră în sânge este de aproximativ 2 calorii per minut.

Dupa Urehe_consum de zahar in exces

Din această cauză consumul de carbohidrați complexi este recomandat în detrimentul zaharurilor simple, dată fiind diferența dintre timpul de digestie și absobția în sânge. În momentul în care glucoza pătrunde în sânge, pancreasul secretă un hormon numit insulină. Acest hormon are un rol complex în organism, cel mai important fiind reglarea nivelului glucozei din sânge prin mărirea permeabilității celulelor.

Scopul este: facilitarea absorbția glucozei, convertirea acesteia în glicogen spre a fi stocată sub formă de rezerve în mușchi și ficat; participarea la transformarea excesului de glucoză sub formă de grăsime; inhibarea descompunerii lipidelor din țesutul adipos și implicarea în sinteza acizilor grași în ficat, stimulând lipogeneza**.

Un exces al ingestiei zaharurilor simple determină o secreție masivă de insulină datorită ușurinței cu care glucoza intră în sânge. Simplu spus: consumul ridicat de zahăr duce la un nivel mare de glucoză în sânge, iar acest lucru determină pancreasul să secrete insulină în cantități mari ceea ce duce la o scădere bruscă a nivelului de glucoză. Această scădere bruscă a glucozei poate genera un val de adrenalină care poate crea o stare de nervozitate și iritabilitate.

Efectul de „montagne russe” dintre glucoză și insulină nu este prezent când organismului îi este dat un complex echilibrat de hrană și nu există vreun exces într-o direcție sau alta.

Dupa Ureche_insulina

Cu cât consumăm mai des zaharuri simple care cresc nivelul glucozei, cu atât mai mult suntem predispuși la dezvoltarea rezistenței la insulină (consistentă cu diabetul de tipul 2 și obezitatea). Consumul de zaharuri în exces poate crește riscul bolilor de inimă, notează Journal of the American Heart Association, care prezintă dovezi referitoare la faptul că zahărul poate afecta mecanismul de pompare a inimii care poate induce insuficiența cardiacă.

RE banner 860x100 buton

Jurnalul American de Fiziologie a publicat în anul 2008 un studiu care subliniază ideea conform căreia consumul de fructoză în exces poate la duce dezvoltarea rezistenței la leptină. Leptina este un hormon secretat de către țesutul adipos și este responsabil pentru senzația de sațietate, cu alte cuvinte, semnalează creierul că „suntem plini”. Cu cât consumăm mai des cantități insemnate de fructe și legume bogate în fructoză, cu atât mai mult suntem predispuși să dezvoltăm rezistență la acest hormon. Rezultatul este întârzierea senzației de sațietate, drept pentru care continuăm să mâncăm cu toate că organismul nostru are suficiente calorii pentru o bună funcționare.

Stați liniștiți, toate aceste lucruri fac referire la un consum în exces, adică la asimilarea mai multor calorii decât are nevoie corpul în acel moment. Nu recomandăm consumul a 2 kg pe zi de căpșuni, banane sau orice alt fruct.
Bineînțeles că pentru a avea o viață sănătoasă este recomandată o dietă echilibrată în nutrienții esențiali bunei funcționări a organismului.

Fun fact: Pisicile, leii și tigrii nu pot „gusta” zahărul pentru că le lipsește rețeaua neuronală asociată cu decodarea semnalelor papilelor gustative iar acestora le lipsește proteina care recunoaște zaharurile. Motivul este lipsa a 247 de perechi de amoniacizi care formează in ADN gena numită Tas1r2.

 840x100

Glosar:

*Zaharoza- în corp zaharoza este descompusă prin hidroliză în fructoză și glucoză, constituenții zaharozei.
**Lipogeneza-producerea de lipide de rezervă ale organismului.

Surse foto: pixabay.com

 

Din laborator adunate este o secțiune dedicată celor care au răbdarea de a înțelege ce se ascunde în spatele conceptelor de nutriție și sănătate, dincolo de ambalaje și indicațiile înscrise pe acestea, și multe alte curiozități. Articolele sunt scrise și construite pe baza studiilor realizate de oameni de știință cu păr alb și ochelari mari sau de centre științifice cu pereți albi și uși sigilate. Vorbim serios.

Shopul nostru B!tonic
Golden Oils Omega 3 BITONIC Colesterol Ochi Inima BIO
Golden Oils pentru inimă, ochi și creier - mai multe...
Imunitate BITONIC Orange Imun natural bio raceala gripa ghimbir
Orange Imun pentru raceală și gripă - mai multe...
Blue Sleep - Odihna - BITONIC
Blue Sleep pentru un somn linistit - mai multe...
Related Posts
Efectul miraculos de nefolositor al pseudoștiinței
Fierul – Absorbţia în organism
Sunt sănătos pentru că știu cum!

Comentează

Comentariul tău*

Nume*
Site-ul tau