Smaranda
0

Postul, prieten pentru organism

Tocmai a ȋnceput, de câteva zile, postul cel mai lung din an – Postul Crăciunului. O perioadă ȋn care multe persoane aleg să elimine produsele de origine animală din alimentaţia lor, axându-se ȋn special pe vegetele. Cu riscul, totuşi, de a exagera cu unele produse făinoase sau bogate ȋn E-uri, aducând astfel deservicii organismului. Ne reȋntâlnim, astăzi, cu doamna doctor Iren Alexoi, nutriţionist-dietetician şi medic specialist medicină de familie, care ne va ȋnvăţa cum trebuie ţinut postul pentru a aduce beneficii organismului.

  • Ce este postul și ce înseamnă postul, din punct de vedere alimentar?

Postul reprezintă o perioadă bună pentru regenerarea organismului si, dacă respectăm anumite reguli de alimentaţie sănătoasă, putem spune că are rol terapeutic. Concret, putem regenera ficatul, curăţa colonul sau putem normaliza unele analize de sânge. Şi vă pot spune din experienţa pacienţilor mei că postul a avut bune rezultate pentru reglarea colesterolului şi a trigliceridelor, cu efecte benefice asupra glicemiei şi, mai ales, pentru scaderea acidului uric (produs al metabolismului proteic).

ŞTIŢI BINE CĂ GÂNDURILE POZITIVE CURATE NE REFAC ORGANISMUL ŞI SĂNĂTATEA.

  • Mulți asociază postul cu ideea de detoxifiere, de sănătate, dar se trezesc, după câteva săptămâni de post, cu kilograme în plus. Care este motivul?

Aşa cum spuneam, postul în sine, ţinut «cu cap», poate avea efecte benefice. Doar simpla idee de post şi de renunţare la produsele animale nu are neaparat conotaţii medicale. Din păcate, multe persoane, din neştiinţă, exagerează cu consumul de pâine albă, făinoase, cartofi preparaţi necorespunzator şi aşa zisele dulciuri de post, care nu conţin produse animale, dar exagerează cu zahărul şi aditivii pentru a suplini un gust plăcut.

Să nu mai spunem de produsele semipreparate cu eticheta «de post»: acestea sunt pline de substanţe toxice. Un produs nociv consider că sunt majoritatea pateurilor vegetale de post. Sfatul meu e să citiţi etichetele. Există şi produse sigure, dar atenţie la compoziţia scrisă pe ambalaj.

poza-3

  • Cum ar trebui ținut postul pentru ca el să aibă, într-adevăr, efecte pozitive și pentru corp, dar și pentru suflet?

Când ţii post pentru suflet şi trup, ai grijă de corpul tău ca de un templu al sufletului. Îţi organizezi programul de viaţă, îţi organizezi mesele, aduci hrană curată în organism. Nu exagerezi cu mese bogate, eşti cumpătat, renunţi la pofte care nu îşi au locul într-un stil de viaţă sănătos şi încerci sa priveşti viaţa fără stres (ştim câte efecte nocive are acesta asupra sănătăţii şi corpului nostru).

  • Înainte de începerea unui post prelungit, este indicat ca persoanele care doresc să-l țină să consulte un medic sau să își facă niște analize?

Da, recomand analizele facute ȋnaintea schimbărilor alimentare. E bine de ştiut, dacă avem nevoie să reglăm anumite valori ale sângelui (glicemie, colesterol, acid uric) sau avem deficite nutriţionale precum lipsa de fier, magneziu sau calciu.

  • Dincolo de rolul postului în viața unui credincios ortodox, există și situații medicale care recomandă ținerea unei perioade de post?

Sigur că da, în bolile de colon sunt patologii maligne în care s-a demonstrat eficienţa postului, boli digestive, obezitate, alergii. Acestea sunt doar câteva din patologiile în care postul poate avea un efect terapeutic.

poza-2

  • Ce carențe pot să apară în timpul unui post prelungit și cum pot fi ele compensate?

Dacă eşti atent la combinaţii şi ştii din ce alimente poţi lua anumiţi nutrienţi, nu ajungi la carenţe. Totul depinde de informaţie şi, ca să fim siguri, acum putem apela la un nutriţionist –dietetician, care cu siguranţă ne va da sfaturile adecvate.

ATUNCI E FOARTE IMPORTANT SFATUL UNUI MEDIC SI APOI AL UNUI DIETETICAN.

  • De asemenea, ce riscuri există când, după o perioadă de post, începi să mănânci, haotic, tot felul de alimente bogate în grăsimi? Îți poate afecta sănătatea ?

Normal că după liniştea digestivă nu e bine să fugim la magazin să ne umplem cămara şi frigiderul cu alimente bogate caloric. Atunci degeaba am ţinut post, iar organismul nostru se va revolta. Şi fierea îşi va spune cuvântul, ficatul va fi bulversat şi pancreasul nu va şti încotro s-o apuce. E bine ca obiceiurile alimentare obţinute în post să fie ȋnsuşite, pe cât se poate, în stilul de viaţă şi aici mă refer la alimente curate, proteine animale de bună calitate, grăsimi vegetale sănătoase, mese regulate şi echilibrate caloric.

  • Dat fiind că se apropie postul Crăciunului, ce recomandări aveți pentru persoanele care doresc să înceapă acest post?

Recomandările mele sunt simple:

  • Diversitatea grupelor alimentare, nu uitaţi că există şi legume şi fructe şi că ele ar trebui folosite în post lângă pâine, cartofi sau fasole.

  • Informare asupra grupelor alimetare care conţin proteine de calitate: leguminoase, quinoa, soia, nuci, seminţe şi asocierea lor corectă.

  • Cereţi sfatul unui dietetician în ceea ce priveşte diversitatea alimentaţiei.

  • Cumpătare şi linişte sufletească.

Interviu realizat de Smaranda Marcu
Shopul nostru B!tonic
Golden Oils Omega 3 BITONIC Colesterol Ochi Inima BIO
Golden Oils pentru inimă, ochi și creier - mai multe...
Imunitate BITONIC Orange Imun natural bio raceala gripa ghimbir
Orange Imun pentru raceală și gripă - mai multe...
Blue Sleep - Odihna - BITONIC
Blue Sleep pentru un somn linistit - mai multe...
Related Posts
Pe-un fir de ață…
Activi în păstrarea resurselor și în schimbarea mentalității despre risipa alimentară
Săpunul de Stanciova, o poveste cu suflet

Comentează

Comentariul tău*

Nume*
Site-ul tau