Colaboratori, Pentru suflet, Smaranda
0

Reciproc Café – consum responsabil și economie socială

consum responsabil și economie socială

Pe Mihaela Veţan am asociat-o, de când o cunosc, cu ideea de consum responsabil, de promovare a unor produse de calitate, sănătoase, cu sprijinirea micilor producători. Practic, un stil de viaţă altfel, care nu pune accent pe ideea de „consum în masă”.

Din anul 2004 lucrează în domeniul incluziunii sociale și al economiei sociale, fiind, totodată, președinte al Asociației CRIES-Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare şi al ASAT-Asociația pentru Susținerea Agriculturii Ţărănești şi membru co-fondator şi vicepreședinte al Asociației ECOSENS. A coordonat programe de inserție pe piața muncii a persoanelor marginalizate social și a fost activ implicată în promovarea în România a conceptului de economie socială. A inițiat, în 2007 parteneriatele de solidaritate ASAT între mici producători și consumatori agricoli, una dintre primele inițiative de succes în domeniul economiei solidare din România. A colaborat cu Consiliul Europei și cu mai multe rețele internaționale în domeniul economiei etice și solidare.

Ultimul proiect în care s-a implicat poartă numele Reciproc Café. Vă invit să descoperiţi, mai jos, povestea acestui spaţiu minunat aflat pe pietonala din Timişoara.

Ce este Reciproc și ce înseamnă Reciproc pentru tine?

Reciproc Café este o inițiativă economică a unei organizații neguvernamentale, respectiv asociația ECOSENS. Prin Reciproc Café încercăm să dezvoltăm în Timișoara un loc de consum responsabil, în care clienții să poată avea acces la produse alternative celor din lanțurile mari, dar și să intre în contact cu idei și concepte noi legate de subiecte precum dezvoltare durabilă, economie socială și solidară, comerț echitabil, etc. Ne propunem să continuăm demersurile noastre de a contribui la dezvoltarea unei comunități a consumatorilor responsabili.

Fiind o inițiativă economică, este important să fim eficienți din punct de vedere economic. Dar, în cazul afacerii noastre sociale profitul nu se distribuie între membrii fondatori, ci este reinvestit pentru dezvoltarea întreprinderii și pentru susținerea unor acțiuni socio-educative în domeniul promovării consumului responsabil.

Pentru mine, Reciproc Café este o dovadă că o astfel de economie este posibilă, o economie orientată spre oameni, o economie care se bazează pe valori și în care putem acomoda interesele economice cu cele sociale.

economie socială

Cum a pornit ideea înființării acestui loc…. altfel în Timișoara?

Ideea acestui loc s-a dezvoltat într-un mod natural și a prins tot mai mult contur de la un an la altul. Împreună cu colegul meu, Sergiu Florean (care este președinte al asociației ECOSENS), suntem implicați de mai mulți ani în dezvoltarea unor proiecte care promovează în România consumul responsabil, agricultura susținută de comunitate, comerțul echitabil. Toate aceste inițiative anterioare ne-au permis să aprofundăm conceptele pe care le propunem prin Reciproc Café, dar și să legăm prietenii cu oameni care acum ne-au devenit colaboratori și parteneri. Mă refer aici la mici producători locali, întreprinderi sociale care realizează diferite produse, cooperative și asociații de producători.

Ideea de bază a demersului nostru este că am întâlnit, în diferite zone din România, organizații și persoane cu multă experiență, care nu numai că sunt implicate în realizarea unor produse foarte calitative, dar realizează o muncă extraordinară în ceea ce privește promovarea biodiversității, protejarea mediului înconjurător, promovarea incluziunii sociale. Întâlnirea cu aceste inițiative ne-a întărit convingerea că produsele, poveștile și munca lor trebuie să ajungă la un număr cât mai mare de consumatori. Pe de altă parte, avem convingerea că și în România se formează o masă critică a consumatorilor care încep să folosească criterii mai complexe în realizarea unor alegeri de consum, dincolo de interesul personal.

În primele trei luni de activitate, peste 80% dintre produsele pe care le vindem prin sectorul de băcănie sunt produse care provin de la mici producători și din economia socială. Unele dintre produsele pe care le propunem consumatorilor noștri pot fi găsite doar la Reciproc Café. Suntem foarte mândri de acest aspect, pentru că este un semnal important pe care am dorit să îl transmitem și anume că micii producători și colaboratorii noștri din economia socială pot aduce pe piață produse cu adevărat alternative, de o calitate superioară!

Am reușit să deschidem anul acesta Reciproc Café datorită unei finanțări pe care am primit-o prin Fondul Social European, POSDRU 2007-2013. Noi suntem beneficiari în cadrul unui proiect mai amplu Sprijin intergrat structurilor de economie socială, care este implementat în mai multe regiuni de către Fundația Civitas pentru Societate Civilă Cluj în parteneriat cu Fundația NESST România și CENPO-Centrul pentru Politici Publice. În cadrul acestui proiect a fost susținut start-up-ul pentru 9 întreprinderi sociale, Reciproc Café fiind una dintre acestea.

economie socială

Cum reacționează cei ce vă trec pragul la ideea de «consum responsabil»?

Reacția vizitatorilor noștri depinde foarte mult de nivelul de familiarizare cu conceptele pe care le promovăm. Cei care sunt familiari cu aceste concepte sunt foarte bucuroși să găsească un astfel de loc în Timișoara/România. Interacțiunea cu aceștia este una foarte naturală, adesea ne așezăm la o cafea (fair trade) și facem schimb de idei, discutăm despre aspecte care pot fi îmbunătățite și dezvoltate pe viitor.

Publicul care nu este familiar cu aceste concepte devine intrigat de inițiativa noastră. Constatăm cu bucurie că sunt multe persoane care au disponibilitate de a discuta și a afla mai multe informații despre produsele noastre și despre concept. Uneori, discuțiile se pot întinde foarte mult în fața rafturilor de produse. Pentru noi, acest timp este extrem de important pentru că unul dintre obiectivele noastre este de a informa consumatorii cu privire la problemele cu care se confruntă micii producători, să discutăm despre probleme legate de agricultura intensivă, despre inechitățile care există în comerțul internațional. Discuțiile pot fi aprofundate prin consultarea unor materiale pe care le avem disponibile la cafenea.

dezvoltare sustenabilă, slow-food, alimentație sănătoasă, biodoiversitate, comerț echitabil, cultura alternativă, economie solidară și economie a darului

În ce constă oferta Reciproc Cafe? Ne puteți da câteva exemple?

Reciproc Café propune clienților un concept nou pentru România. Suntem o cafenea-bistro, în care pot fi desfășurate mai multe tipuri de activități: dimineața poți veni să iei un mic dejun frugal, poți să te oprești în drum spre serviciu pentru a-ți achiziționa o cafea to go sau să folosești spațiul ca un birou partajat. După-amiaza, când ai terminat programul de lucu, poți trece pe la băcănie pentru a-ți cumpăra diferite produse de la mici producători locali (siropuri, gemuri, uleiuri, ceaiuri, brânzeturi artizanale). Seara, spațiul se transformă într-un loc de întâlnire cu prietenii. Seara ne întâmpinăm clienții cu peste 20 sortimente de bere, cu limonade și sucuri naturale.

Pentru noi, avantajul competitiv este că avem o relație de lungă durată pe care am dezvoltat-o cu diferiți producători care realizează produse de înaltă calitate, asigurate prin lanțuri scurte de distribuție. Promisiunea noastră pentru clienți este de a le facilita accesul la produse de înaltă calitate și de a-i susține pe cei care le realizează (asociații, cooperative, mici producători locali).

Un alt atu important pe care îl avem sunt oamenii din jurul nostru, care cred în demers și ne susțin. Avem voluntari care ne ajută în activitatea pe care o realizăm, colaboratorii noștri sunt foarte implicați și preocupați de o dezvoltare sustenabilă a activității noastre. Și nu în ultimul rând, credem că avem cei mai buni clienți. Mulți dintre clienții noștri sunt interesați de specificul afacerii, de motivația pe care o avem. Apreciază calitatea produselor și sunt adesea dispuși să treacă cu vederea micile stângăcii ale echipei noastre.

economie socială

Cât de pregătită este lumea pentru conceptul de fair trade, de economie echitabilă? Ați întâlnit reacții cum că unora li s-ar părea prea mari prețurile unorproduse?

Prima data am început să vorbesc în România despre conceptul de comerț echitabil în anul 2007. Consider că acum cu siguranță lumea este mult mai pregătită să înțeleagă aceste concepte decât în urmă cu 8 ani. Poate pentru că suntem mult mai expuși la informații legate de procesul de globalizare și probleme cu care s-au confruntat diferite țări.

Până acum nu am întâlnit persoane care să ne spună că prețul la produse este prea mare. Prețurile în zona centrală a orașului sunt destul de mari și noi avem prețuri similare acestora, dar calitatea produselor noastre este diferită. O parte din produsele pe care le oferim sunt și certificate ecologic (de exemplu, noi realizăm limonada doar din lămâi ecologice), iar clienții apreciază că la un preț similar cu cel din alte locuri centrale au acces la produse de o calitate mai ridicată.

O altă caracteristică a acestei cafenele este aceea că mare parte dintre angajați provin din catergorii de persoane defavorizate. Cum este colaborarea? Se adaptează condițiilor unui job de barman/ospătar?

Alături de promovarea consumului responsabil, un alt obiectiv important al inițiativei noastre este acela de a crea locuri de muncă pentru persoane dezavantajate pe piața muncii. Astfel, dintr-un număr de 10 locuri de muncă pe care le-am creat, 7 locuri de muncă sunt pentru persoane care se confruntă cu diferite tipuri de dificultăți pe piața muncii: lipsă de experiență, formare profesională inadecvată, vârstă, etnie, etc. În aceste condiții, întreprinderea socială de inserție nu lucrează cu cele mai competitive resurse umane. Astfel, activitatea economică a întreprinderii (de furnizare servicii) este mereu însoțită de o activitate de suport, întreprinderea socială funcționând ca un laborator de învățare și adaptare socio-profesională pentru angajații expuși marginalizării pe piața muncii. Astfel, este necesar să se construiască un echilibru (care adesea este foarte fragil) între nevoile economice ale întreprinderii și obiectivele sociale. Pentru o integrare reală este nevoie de servicii de suport integrate pentru aceste persoane și de timp pentru ca ele să își găsească locul în această structură.

economie socială

Ştim că la Reciproc Cafe se organizează fel de fel de evenimente, de la degustări de produse, lecții de gătit sănătos, expoziții foto, dar și evenimente pentru copii. Povestiți-ne puțin despre acestea, despre felul cum, prin astfel de manifestări, încercați să schimbați mentalitatea celor din jur cu privire la ideea de viață sănătoasă și de consum responsabil.

În cele trei luni de activitate, la Reciproc Café am organizat peste 20 de evenimente, care au vizat un public foarte diferit. Dintre evenimentele organizate amintim: organizarea unor piese de teatru, concerte, lecții de gătit sănătos pentru copii, evenimente de promovare a unor rețete tradiționale, expoziții de fotografie, troc de haine pentru mămici, flash mob pentru promovarea comerțului echitabil, prezentări de produse tradiționale, petreceri pentru copii, lansări de carte, etc. Ne dorim ca prin evenimentele pe care le organizăm să susținem identitatea spațiului ca fiind unul multifuncțional. Tematicile pe care le alegem sunt apropiate domeniului nostru de interes, rămând în continuare interesați pentru organizarea și găzduirea unor evenimente care vizează tematicile pe care le abordăm noi: dezvoltare sustenabilă, slow-food, alimentație sănătoasă, biodoiversitate, comerț echitabil, cultura alternativă, economie solidară și economie a darului, etc.

Sunt copiii mai deschiși la ideile pe care le prezentați? Putem afirma că generația de mâine va fi mai responsabilă și mai atentă la ceea ce se întâmplă în jurul său?

Copiii sunt mai deschiși față de ideile care le sunt promovate, putându-le forma și modela mai ușor comportamente responsabile. Depinde de noi ca și adulți căror tipuri de mesaj dorim să îi expunem. De exemplu, luăm în considerare ca în oferta de servicii Reciproc Café să includem și organizarea unor petreceri pentru copii, care să aibă la bază meniuri sănătoase. Din discuțiile pe care le-am avut cu mai mulți părinți a reieșit faptul că în multe cazuri ar fi o problemă ca la astfel de petreceri să servim mâncare sănătoasă pentru că cei mai mulți copii sunt obișuniți cu consum de produse gen fast-food. V-am dat acest exemplu pentru a sublinia ideea că pentru a forma comportamente responsabile în rândul copiilor este necesar de o activitate susținută educativă, pe care cu siguranță ne-am dori să o susținem prin activitățile de la Reciproc Café.

economie socială

Un gând pentru pentru cei care v-au trecut sau se gândesc să vă treacă pragul.

Dorim să vă asigurăm că majoritatea produselor pe care le comercializăm la Reciproc Café au trecut printr-un proces îndelungat de selecție. În cele mai multe cazuri cunoaștem direct producătorii cu care colaborăm și modul în care sunt realizate aceste produse. Suntem mândri că avem produse de calitate, dar pentru noi calitatea produselor nu se definește doar prin valoarea nutritivă/gustativă a acestora pentru cumpărători. Pentru noi, calitatea este definită mai larg și prin criterii sociale și ecologice. Produsele noastre sunt calitative și pentru faptul că sunt realizate cu grijă pentru oamenii care muncesc în producerea lor (în acest sens, o mare parte din produsele noastre sunt produse care provin din lanțuri scurte de distrubuție și din comerțul echitabil), sunt produse care au un impact scăzut asupra mediului (unele dintre produsele noastre sunt și certificate organic), sunt produse care contribuie la păstrarea și promovarea unor modele culturale și ale unui mod de viață.

Vă invităm să ne treceți pragul, să degustați din produsele noastre și să vă alăturați grupului nostru de prieteni. Ne place să credem că cei care aleg Reciproc Café sunt persoane care acordă o mai mare atenție actelor de consum și aleg să susțină un model de dezvoltare alternativă.

Doresc să închei interviul cu fraza pe care am folosit-o și în filmul de promovare a parteneriatelor ASAT și anume Lumea poate fi schimbată începând cu plasa de cumpărături!

Photo Credits: Reciproc Cafe

Smaranda Marcu – de formație profesională jurnalist, lucrează, de mai bine de 15 ani, ca PR în sfera serviciilor sociale. Este implicată în campanii umanitare și, de o jumătate de an, a decis să-și schimbe stilul de viață. Citește câte 2-3 cărți simultan (în funcție de starea de spirit) și îi place să experimenteze în bucătărie.

Shopul nostru B!tonic
Golden Oils Omega 3 BITONIC Colesterol Ochi Inima BIO
Golden Oils pentru inimă, ochi și creier - mai multe...
Imunitate BITONIC Orange Imun natural bio raceala gripa ghimbir
Orange Imun pentru raceală și gripă - mai multe...
Blue Sleep - Odihna - BITONIC
Blue Sleep pentru un somn linistit - mai multe...
Related Posts
Apariția celulitei: un simptom al avitaminozei?
Poveste despre brânză cu mucegai, pepene și pere.
Cine creează sănătatea- Partea 1

Comentează

Comentariul tău*

Nume*
Site-ul tau