Colaboratori, Fitness & wellness, Smaranda
0

Sarcină şi sport – despre preconcepţii şi normalitate

Sarcină şi sport – despre preconcepţii şi normalitate în timpul celor 9 luni de viaţă la puterea a doua

Ideea acestui articol a plecat de la o remarcă, venită din partea unei amice: “Ce bine de tine că poţi merge la sală. Eu sunt însărcinată şi nu pot….” Am întrebat-o, firesc, dacă are vreo problemă de sănătate sau dacă doar e…. însărcinată. Era/este sănătoasă; problema – doar o preconcepţie, din punctul meu de vedere, cum că lunile de graviditate ar trebui să vină la pachet cu un soi de hiperprotecţie a viitoarei mame, care trebuie ferită de orice efort.

Mi-am amintit de lunile premergătoare venirii pe lume a fiului meu – nu ştiam nici o sală de sport prin zonă, dar făceam plimbări în fiecare zi şi-mi desfăşuram viaţa normal, cu treburi casnice, serviciu, urcat şi coborât scări, etc. La câţiva ani după naşterea lui Andrei a apărut, în Timişoara, Şcoala Mamei Junior, care oferea femeilor însărcinate cursuri de gimnastică; m-am gândit imediat cât de norocoase pot fi respectivele doamne că au posibilitatea să facă mişcare într-un cadru organizat, adaptat nevoilor lor. O posibilitate care, în ultimii ani, a devenit…. normalitate, din moment ce cele mai multe săli de sport din Timişoara au antrenori care sunt pregătiţi să ofere sfaturi şi să lucreze inclusiv cu femeile însărcinate.

“Deși a fost nevoie în final de cezariană, la 4 ore după operație eram pe picioare și mă deplasam singură.”

GO mama buton

Ȋmi amintesc, din primul an de mers la World Class, două imagini care mi-au rămas în minte: o doamnă, trecută de 60 de ani, care dădea clasă multor tinere de 25 de ani, şi o tânără însărcinată, care a venit la sport până în luna a şaptea de sarcină şi care alerga câte o oră pe bandă. Pornind de la această amintire, am apelat la un grup de socializare destinat mamelor şi femeilor însărcinate pentru a vedea cum este privit sportul înainte şi după naştere. M-au bucurat o mulţime de răspunsuri pozitive, iar pe unele dintre ele am ales să le reproduc mai jos, cu gândul că ele vor încuraja şi alte femei să facă mişcare:

  • Am făcut mișcare pe tot parcursul sarcinii. În primele trei luni am făcut sport intens, utilizând PS3 cu un joc UFC Trainer, apoi am redus intensitatea sportului la dans/zumba, pentru ca în ultima lună să mă rezum la foarte mult mers pe jos și urcat/coborât scările. Sarcina a durat 42 de săptămâni și consider că sportul m-a ajutat enorm să îmi păstrez sănătatea și să pot trece cu ușurință, plimbându-mă, prin travaliul de 16 ore. Deși a fost nevoie în final de cezariană, la 4 ore după operație eram pe picioare și mă deplasam singură, ceea ce consider că se datorează tot sportului făcut în sarcină.” (Patricia Lidia)

  • „Pe mine, fiecare oră de sport mă umplea de fericire şi îmi oferea um somn super în timpul sarcinii. Cred că depinde de la persoană la persoană cum se simte în timpul sarcinii, dacă a mai făcut sport până atunci. Ȋn primele două luni nu am ştiut că sunt gravidă, aşa că am sărit, am alergat, am dansat. Mă bucur că fetiţa mea este ok, deoarece ştiu că primele 3 luni sunt foarte importante şi există riscul de avort. Cred că este foarte bine să faci sport în timpul sarcinii şi că mişcarea te poate ajuta să nu pui prea multe kilograme în plus. Eu aş recomanda banda, mersul pe jos mai alert, pilates şi chiar zumba. Fetiţa mea dansa împreună cu mine la ora de zumba, iar acum se linişteşte când aude muzica.” (Ozana Manyov)

  • „Ȋnainte de a rămâne însărcinată, mergeam la tae bo şi la înot, cam de 3 ori pe săptămână, combinat înot şi tae bo. După ce am rămas însărcinată, am mers doar la bazin de două ori pe săptămână, până în săptămâna 32 de sarcina; înainte cu două luni de a naşte, nu am mers la bazin, am optat pentru plimbări. Medicul care mi-a urmărit sarcina chiar mi-a recomandat să merg la bazin şi să fac mişcare. Ȋmi spunea că sarcina nu e o boală. După naştere, m-am ridicat din pat în aceeaşi zi… după o săptămână urcam 4 etaje, pe scări, cu bebe în braţe. După naştere, am continuat cu plimbările, cam 2-3 ore pe zi. Când fetiţa mea a împlinit 7 luni, am început să o duc şi pe ea la bazin, cam de 2-3 ori/săptămână. Acum, după ce am reînceput serviciul, mergem mai rar la bazin, dar am reînceput să merg şi la tae bo, chiar dacă, din păcate, mai rar decât mi-aş dori.” (Andreia Sanislav)

  • „Eu am făcut sport în timpul sarcinii, de două ori pe săptămână, în cadru organizat, cu antrenor. Avea programe combinate – gimnastică, stretching, ceva aerobic. Ȋn plus, în fiecare zi mergeam mult pe jos şi foloseam, acasă, stabil ball și banda elastică. Nu am avut dureri osoase sau de ligamente specifice perioadei de sarcină. Medicul meu spunea că este ok orice forma de sport, atâta vreme cât nu dăunează. El a făcut o paralelă cu femeile de la ţară, de acum 50-100 de ani, care lucrau la câmp și nășteau natural fără probleme.” (Biji Rusan Raluca)

Pregnant woman

RE banner 860x100 buton

Ȋncurajator, aş adăuga eu, bucuroasă să văd că văd că sportul ocupă un loc important în viaţa multor femei şi că, mai mult, ele transmit această idee şi copiilor, care ajung să aibă contact cu înotul sau cu dansul de la o vârstă fragedă.

Şi pentru că un astfel de subiect impunea şi opinii… autorizate, am invitat un medic ginecolog şi un antrenor personal să ne împărtăşească, la rândul lor, opinia legată de tandemul sport + sarcină.

Restricţia pentru activitatea fizică în sarcină este un mit care trebuie înlăturat. Sarcina nu reprezintă o boală, ci este o stare fiziologică a femeii. Prin urmare, se permite în sarcină o activitate fizică uşoară până la moderată, care se poate creşte gradat şi care depinde şi de condiţia fizică sau de antrenamentul anterior al gravidei. Gravida însăşi este cea care îşi dozează timpul şi intensitatea exerciţiilor efectuate. Se recomandă plimbări, jogging, bicicletă, înot, gimnastică aerobică (unele exerciţii). Ar trebui evitate sporturile care pot cauza traumatisme abdominale sau căderi, mai ales în ultimele trimestre de sarcină; de exemplu ski , patinaj, călărie, escaladări. Multe exerciţii se pot efectua organizat, cu antrenor, în cadrul unor programe gândite special pentru gravide. Efectuarea exerciţiilor fizice în sarcină se răsfrânge şi asupra stării de bine, în sens general, şi influenţează pozitiv psihicul gravidei. Contraindicaţiile efectuării exerciţiilor fizice în sarcină se corelează cu unele afecţiuni şi implicit cu riscul de naştere prematură, situaţii în care se limitează efortul fizic sau se reduce la minim”, ne-a spus medicul ginecolog Cezara Mureşan.

“… a făcut o paralelă cu femeile de la ţară, de acum 50-100 de ani, care lucrau la câmp și nășteau natural fără probleme…”

Sport-and-weight-before-pregnancy-446x297

Sfaturile sale sunt completate de cele ale Corneliei Condeescu, manager şi antrenor la World Class Timişoara: Activitatea fizică face parte din procesele normale şi naturale ale corpului, ne ajută să ne întărim musculatura, să ne menţinem o postură corectă şi, de ce nu, să arătăm bine. Sarcina este, într-adevăr, un proces foarte complex prin care trece corpul, dar asta nu înseamnă să privăm corpul de activitatea fizică. Pentru femeile cu o condiţie fizică bună, nu este nevoie de o schimbare a antrenamentelor pana în luna a 5-a, exceptând situaţiile speciale, în care medicul nu recomandă o activitate fizică susţinută. Pentru ultimele luni de sarcină, recomand antrenamente supravegheate de către un antrenor specializat. Exista o varietate de exerciţii care pot fi făcute în această perioadă, în special cele din pilates, yoga şi înot.”

… Şi de sfatul meu: dacă doriţi ca şi în timpul sarcinii să aveţi o viaţă sănătoasă, consultaţi-vă cu medicul care vă monitorizează şi cu un antrenor şi nu renunţaţi la mişcare. Avantajele sportului în timpul sarcinii sunt numeroase şi deloc de neglijat: de la menţinerea unei greutăţi normale în timpul celor 9 luni, până la o musculatură întărită, care vă va ajuta să naşteţi mai uşor şi să vă recuperaţi mai repede, fără a uita însă de starea de bine pe care v-o dă sportul. Merită!

840x100

Smaranda Marcu – de formație profesională jurnalist, lucrează, de mai bine de 15 ani, ca PR în sfera serviciilor sociale. Este implicată în campanii umanitare și, de o jumătate de an, a decis să-și schimbe stilul de viață. Citește câte 2-3 cărți simultan (în funcție de starea de spirit) și îi place să experimenteze în bucătărie.

Shopul nostru B!tonic
Golden Oils Omega 3 BITONIC Colesterol Ochi Inima BIO
Golden Oils pentru inimă, ochi și creier - mai multe...
Imunitate BITONIC Orange Imun natural bio raceala gripa ghimbir
Orange Imun pentru raceală și gripă - mai multe...
Blue Sleep - Odihna - BITONIC
Blue Sleep pentru un somn linistit - mai multe...
Related Posts
salate usoare de anul nou
Idei light pentru revenirea… la normalitate
Alergarea – exerciţiu fizic, meditaţie şi terapie psihologică
Ce fac exercițiile fizice pentru irigarea ochilor?

Comentează

Comentariul tău*

Nume*
Site-ul tau