La muncă
0

Stil de viata neconventional: După burnout, îmi folosesc prietenii pe post de colegi de serviciu

Paula a ajuns în momentul în care îşi lasă mintea şi corpul să devină cei mai buni prieteni, după ce a aflat pe propria piele că atunci când îţi pui doar capul la contribuţie, corpul se simte trădat şi va ceda, epuizat. Munca în mediul corporatist a dus-o la “burn out” aşa că a început să îşi croiască un drum propriu, ca freelancer. Din fericire, a apucat să se înconjoare de-a lungul timpului de oameni care au joburi şi preocupări similare aşa încât nu se simte izolată. E esenţial să faci brainstorming, iar pentru asta e nevoie de mai multe creiere. “Îmi folosesc prietenii pe post de colegi de serviciu. Întotdeauna m-am sfătuit cu ei, iar asta a ajutat mult, că nu am stat izolată, să lucrez singură: fie îi întrebam ce ştiu despre noii colaboratori pe care i-am cunoscut, fie le ceream părerea despre cum am făcut un anume proiect sau o prezentare, înainte să le trimit clienţilor.”

Ce e esenţial în viaţă pentru ea? (Tot) Prietenii. „E cum e matca, orice s-ar întâmpla, te poţi întoarce acolo şi ai tot ce ai nevoie: şi acoperiş deasupra capului şi banda de internet şi afecţiune şi priza la care te încarci ca să o iei de la capăt.

Asta e esenţial: familia, prietenii şi comunitatea.

Va mai dura să se răspândească stilul acesta de trăi în comunitate, care e încă timid şi în stadiu incipient, dar începe să se răspândească de la generaţiile astea crescute pe la festivaluri, expuse la o cultură diferită. Pe de altă parte, sunt destule comunităţi rurale care au păstrat acest gen de trai, căci comunismul nu a reuşit să le îngenuncheze.”

Stil de viata

Munca de freelancer presupune ca și stil de viata să ai încredere în mai mulţi oameni decât dacă ai un serviciu stabil cu un şef şi câţiva colegi. Paula mărturiseşte că nu ai cum să alegi colaboratorii altfel decât prin sistemul  „trial and error”, dar contează să ştii să asculţi, să fii atent şi să ai prezenţă de spirit, astfel încât să poţi recunoaşte, atunci când iese bine, care au fost caracteristicile unei colaborări bune, iar când nu iese bine să poţi constata care au fost semnalele de alarmă, să le ţii minte pentru altă dată.

Stresul actual din viaţa ei e legat de faptul că venitul fluctuează, dar înainte stresul era mult mai mare şi constant. „Dacă eşti stresat tot timpul organismul are reacţia ca şi cum s-ar pregăti de un potenţial pericol, asta consumă multă energie. Cred că şi stresul ajunge să devină o dependenţă, cu toată adrenalina aia, care te face să te simţi viu şi important aşa că ajunge să-ţi placă să te stresezi”.

Stil de viata dupa burnout
Photo: Flickr User Emdot

Dietă și sănătate

Trecerea de la un mediu corporatist la munca de freelancer i-a adus posibilitatea de a-şi da dimineaţa timp să se trezească în voie… bună.  Începe cu câteva mişcări din picioare, care să-i pună sângele în mişcare şi să-i desţepenească articulaţiile şi spatele, căci lucratul la calculator – cu statul lui pe scaun – i-a adus dureri de spate. “Fiind şi fumătoare şi cafegioaică înrăită, întotdeauna pun preţ pe micul dejun, să mănânc ceva ca lumea dimineaţa, înainte să-ncep să bag ţigări şi cafele în mine. Am avut o perioadă  lungă în care prima chestie era ţigara şi cafeaua, dar n-a fost ok. Micul dejun poate fi cereale cu lapte, ou fiert sau omletă, alteori sandvişuri, salată – depinde ce am prin frigider şi ce chef am. Sunt fan avocado în ultima vreme. Îl pun în salate. E una dintre chestiile care nu-mi lipseşte din frigider. M-am apucat să-mi şi plantez seminţe”. Remarc că avocado care se găseşte la noi nu e aproape niciodată copt cum trebuie.

Un avocado trebuie să aibă coaja maro, nu verde. Dacă e copt, e moale, tartinabil.

„Am auzit, dar încă nu am încercat, că dacă pui avocado lângă o banană, se coace”, îmi dă Paula soluţia.

De-a lungul unei zile de lucru, Paula are mai nou grijă să nu îşi suprasolicite nici spatele, nici ochii. “Mă întrerup, am început să integrez pauzele în program, la o oră, maxim o oră şi jumătate mă ridic, mă-ndrept, mă mişc, mă uit în depărtare. Pauzele mi se par foarte importante în genul ăsta de activitate pentru că oricum nici creierul nu poate să se concentreze mai mult de 50 de minute la o chestie. După o pauză din asta de 10 minute, un sfert de oră, chiar sunt mai eficientă şi mai productivă. Plus că trebuie să te mai mişti puţin şi ca să-ţi aminteşti că există şi-un corp ataşat la creier.

Pentru ochi încerc să fac exerciţiul ăsta să mă mai uit în zare, să mă mai uit pe geam. Când stai în încăpere ochiul se obişnuieşte şi se leneveşte pe perspectivă scurtă, pe distanţe mici. În funcţie de cât de obosită sunt şi cât de tare am tras de ei, mai fac nişte exerciţii din astea pentru ochi: îi sucesc spre stânga, spre dreapta, sus-jos, urmăresc diagonale, mişc ochiul în toate direcţiile în care poate”.

Stil de viata dupa burnout

Sport și psihic

În plus, îşi face timp de câteva ori pe săptămână pentru “aerobic de-ăsta, de casă” fiindcă îi cere corpul să se mişte. “Am observat că şi corpul ştie ce vrea şi cere chestii. Adică eu încep să mă întind şi să combin tot felul de exerciţii şi de mişcări pe care le mai ştiu de la yoga, de la aerobic, de la pilates … din când în când simt „auăleu, ce bună-i aia!”. Dacă eşti atent la corp şi la respiraţie, corpul îţi zice ce îi trebuie”.

Paula promovează învăţarea prin joacă, în orice domeniu.

Aşa încât nu e adepta intervenţiilor drastice, a interdicţiilor şi a soluţiilor radicale. “Niciun şoc nu e bun pentru organism. Dacă e corpul obişnuit într-un fel şi tu începi să-i dai altfel, normal că va începe să protesteze. Cred în soluţii treptate şi prietenoase.”

Momentan, ea are un stil de viata indisciplinat, Paula fiind într-un proces de schimbare de obiceiuri, printre care ar fi şi renunţarea la fumat. „Mi s-a reglat somnul şi pot să spun că dorm suficient, 7-8 ore. Am avut perioade destul de lungi în care dormeam în jur de 6… 5. Somnul mi se pare foarte important. Mă bucur foarte tare că am ajuns acum să mi se facă somn înainte de 12. Dacă fac mişcare în timpul zilei şi mă obosesc, dorm mult mai bine”.

Stil de viata dupa burnout
Photo: Flickr User Mike T

Paula simte că mai multă mişcare i-ar face bine, căci pentru ea wellbeing-ul înseamnă energia de a face chestii. „Mi-ar plăcea să existe mai multe spaţii, mai ales în oraş, în care să poţi să faci mişcare. Dincolo de faptul că poţi să alergi în parc, orice ai vrea să faci ori e mai scump, ori e mai complicat. Îmi place, de exemplu, trendul ăsta cu aparatele de work-out în parcuri; sunt destul de multe exerciţii pe care le poţi face cu greutatea propriului corp. Chiar şi folosind un simplu scaun. Şi mi-ar plăcea să existe mai multe facilităţi pentru biciclete, să le poţi închiria gratis sau aproape gratis.”

Photo credit Sangudo


 Secret 5

Dacă ai muncă sedentară, fă pauze la intervale regulate (o oră, o oră şi 30 de minute), în care să-ţi mişti spatele şi să priveşti în zare pentru a-ţi odihni ochii. Ca și exerciții de yoga stând pe scaun, plasează-ți palmele sub șezută concomitent, astfel încât ți se îndreaptă coloana și se eliberează toata tensiunea din zona coloanei.

Secret 11

Avocado – o importantă sursă de nutrienţi și proteine – se coace dacă-l pui lângă o banană. Are conținut de potasiu cu 35% mai ridicat decât o banană, e o sursă sănătoasă de grăsimi vegetale, fiind un bun înlocuitori ai grăsimilor din carne, pește sau lactate. În plus, avocado ajută la reducerea nivelului de colesterol din sânge dacă e consumat cu regularitate săptămânală.

Secret 20

Cum să eviți un burnout sau cum să te îngrijești dacă ești ușor afectat/ă de stres: crează-ți un mediu de lucru în care să ceri mult feedback de la prieteni și aranjează-ți ziua astfel încât să poți începe dimineața într-un ritm relaxat, incluzând activități pe care le poți controla ușor (mic dejun, citit, sport, întâlnit cu prietenii). Astfel poți crește gradual nivelul de stres pe care îl permiți în modul de lucru de-a lungul zilei.

VEZI TOATE SECRETELE

SPUNE-NE SECRETUL TĂU


Shopul nostru B!tonic
Golden Oils Omega 3 BITONIC Colesterol Ochi Inima BIO
Golden Oils pentru inimă, ochi și creier - mai multe...
Imunitate BITONIC Orange Imun natural bio raceala gripa ghimbir
Orange Imun pentru raceală și gripă - mai multe...
Blue Sleep - Odihna - BITONIC
Blue Sleep pentru un somn linistit - mai multe...
Related Posts
Cum să te deconectezi seara după o zi de muncă
Doua joburi simultan
Doua joburi simultan – ambele sedentare dar și mișcare pe măsură
Stil de viata imbunatatit
Stil de viață îmbunătățit

Comentează

Comentariul tău*

Nume*
Site-ul tau