Stil de viata energie, scena
Fitness & wellness
0

Viața în doi timpi și sursele ascunse de energie

“Şi el e, ca tot al 10-lea om, actor”, spune o replică dintr-un one-woman-show  al unei prietene actriţe. Diana are 26 de ani şi e şi ea actriţă, dar e una care a răzbit, cu un job din cele rare în sistemul de stat şi o companie independentă născută şi susţinută din ambiţia şi perseverenţa ei. Poate nu ne-am dat seama încă, dar meseria asta de actor e din ce în ce mai răspândită, iar stilul de viaţă care îi este caracteristic şi vine cu un set de provocări specifice e dus de tot mai mulţi oameni care activează în medii creative. Provocările specifice vin atât de la organizarea după programul în „doi timpi”, cu două repetiţii pe zi, cât şi de la schimbările bruşte de ritm și energie între perioadele cu spectacole şi cele dintre stagiuni sau de la nevoia de a gestiona apartenenţa la un sistem / instituţie şi implicarea în proiecte independente.

Şi făcând ceea ce-ţi place tot există riscul ca la un moment dat să oboseşti.

GO 900x600 ochi buton

Diana e perfecţionistă, foarte muncitoare şi  încăpăţânată (“asta încerc să temperez”), deschisă spre nou şi deloc conservatoare – “încerc să nu judec pe cineva până nu am fost şi eu într-o situaţie similară”. În mod firesc, felul ei de-a fi a pus-o în poziţia de lider informal al unui companii independente de teatru, în care lucrează alături de colegi şi prieteni. Spre deosebire de alte domenii în care se spune că “afaceri cu prietenii nu se fac”, în ariile artistice şi creative mai toată lumea are tendinţa de a lucra cu persoanele apropiate, cu care există principii de viaţă şi idealuri comune. Astfel se simplifică mult efortul pe care-l presupune munca de echipă într-un mediu creativ. “Şi făcând ceea ce-ţi place tot există riscul ca la un moment dat să oboseşti. E clar că e mult mai bine să oboseşti făcând ceea ce-ţi place, dar… în orice e făcut de calitate şi cu multă investire de energie din partea ta e şi foarte multă muncă”, sublinează Diana.

Stil de viata energie
Photo: Flickr User Shena Tshofen

Stil de viață

În timpul stagiunilor teatrale, programul ei de lucru e “în 2 timpi”, cu repetiţii de la 10 la 14 şi de la 17 la 22. În afară de asta, mai sunt de inclus în timpul care rămâne liber şi activităţile de la compania indepenentă de teatru. Relaxare și energie, de care are nevoie, şi-o obţine fie dintr-o jumătate de oră de alergat în zona verde din apropierea locuinţei, fie din mersul la un film, din citit sau o baie fierbinte de juma de oră (“în care nu fac nimic”). “Când programul e mai lejer îmi place foarte mult să călătoresc şi să văd lucruri noi, asta neînsemnând ieşiri în natură pentru că sunt o persoană a oraşului şi, oricând, dacă aş avea de ales între a merge la iarbă verde sau a vizita un oraş nou, aleg oraşul. Mă energizează mult mai mult aglomeraţia şi oamenii în mişcare. Să nu se înţeleagă că detest ieşirile în natură. Îmi place să urc pe munte, dar trebuie să aibă, cumva, un scop bine definit. Să fie vârful nu ştiu care pe care ne propunem să urcăm. Nu-mi place să merg aşa, în sine. ”

Pentru a avea energie pe parcursul zilei a descoperit că o ajută să bea foarte mult ceai

Când duci o viaţă activă, somnul e printre primele lucruri la care vei ajunge să renunţi. Diana nu-şi poate permite decât foarte rar să se pună în pat fără să-şi fixeze o alarmă pe dimineaţă. “Mă simt foarte prost dacă ştiu că planul pe a doua zi implica cinci lucruri de făcut şi eu m-am trezit la 12 în loc de 9. Încep să galopez, să încerc să recuperez şi nu e ok. Mai bine mă ţin de program.” Trezitul de dimineaţă e o provocare pentru că Diana e dintre persoanele care au mai multă energie în a doua parte a zilei şi târziu, în noapte.  “Îmi place să lucrez noaptea, dar programul de 10-14, 17-22 îmi impune ca la 7 dimineaţa să fiu în picioare, să am energie mă pregătesc pentru repetiţie şi, undeva la 9, cel târziu, să ies din casă. Dacă am vacanţă, evident că trec pe programul ăla care mi-e mie la îndemână, cu culcat foarte târziu şi trezit undeva pe la 11.” Şapte ar fi orele de somn de care ar avea nevoie, dar nu prea reuşeşte să includă în program decât vreo cinci. Pentru a avea energie pe parcursul zilei a descoperit că o ajută să bea foarte mult ceai (verde, dar şi negru), apă (între 2 şi 3 litri zilnic) şi să mânânce fructe, mai ales mere, cât mai multe mere. “Nu beau cafea decât în cazuri excepţionale sau când mi-e poftă, o dată la vreo 2 săptămâni. M-am simţit mult mai bine după ce am renunţat la cafea. Ştiu că unii chiar recomandă o cafea pe zi pentru energie, dar eu ajunsesem în stadiul ăla în care nu mai avea absolut niciun efect asupra mea. Nu mai simţeam că mă trezeşte sau că mă revigorează în vreun fel, ci dimpotrivă, beam cafeaua şi după aia mă simţeam chiar mai obosită. Şi după ce am înlocuit-o cu ceaiul a fost mult, mult mai bine. ”

banner B big oboseala

Dietă și sănătate

A descoperit că lichidele o ajută foarte mult să se menţină în formă şi să aibă energie, iar atunci când a vrut să urmeze o cură de detoxifiere a apelat tot la lichide:  ceai de urzică. Pentru cine a mai băut, această sugestie poate aminti de un gust prea puţin îmbietor, dar Diana are un secret: nu îl bea cald sau la temperatura camerei, ci răcit la frigider.

“Uneori, seara, simt nevoia de ceva dulce, ciocolată, de obicei, pentru că mă energizează”, adaugă ea. Din fericire, greutatea nu-i fluctuează de mulţi ani decât cu vreun kilogram, după vacanţe, tenul i-a fost lăudat şi de cosmeticiană, iar probleme cu glicemia n-a avut vreodată aşa că nu ar avea vreun motiv să renunţe la doza zilnică de ciocolată. Greutatea ei se menţine fiindcă nu are tendinţa de a face excese alimentare şi mişcarea îi face parte din rutina zilnică – aleargă cam de două ori pe săptămână seara, fiindcă dimineaţa mai greu i se pune corpul în mişcare, iar acasă face exerciţii  de streching  şi abdomene.

Micul dejun înseamnă shake – milkshake cu banane sau Herbal Life, un praf cu lapte care înseamnă înlocuirea unui mese pe zi, şi apoi un ceai verde. “În niciun caz nu pot mânca lucruri gătite dimineaţa, cum ar fi ouă, niciodată nu am putut”. “La prânz, în pauza dintre repetiţii, încerc – nu întotdeauna reuşesc – să mănânc o masă caldă. O supă, o ciorbă. În oraş, fiindcă nu am timp să ajung acasă şi dacă aş ajunge, nu mi-ar rămâne timp să gătesc. Mi se pare mult să mănânc două feluri de mâncare la o masă. De obicei mănânc o ciorbă sau o supă şi felul doi îl mănânc pe jumătate că mai mult nu pot. Dacă îmi iau o salată cu pui, atunci nu-mi mai iau ciorbă sau supă. “ Plăcerea vinovată sunt “aripile picante” de la KFC cu care îşi face de cap cam o dată pe lună.

“Mi-ar plăcea să am timp să gătesc acasă cu legumele cumpărate de mine pentru că sunt conştientă că dacă mănânc în oraş nu pot să am încredere 100% în ceea ce se pune în mâncarea respectivă. Asta îmi iese uneori în week-end”, mărturiseşte ea.  Diete n-a urmat niciodată, dar sunt alimente de la care e nevoită să se abţină. “Evit ceapa şi usturoiul, care îmi plac foarte, foarte mult, dar am constatat că îmi fac rău la stomac. În salată, de exemplu, pun ceapă, dar nu o mănânc. O pun cât să dea un pic de gust şi să simt aroma de ceapă.”

Stil de viata energiePhoto: Flickr User Shena Tschofen

Sport și psihic

Cam de două ori pe an, Diana se lasă pe mâna mamei, care-i alege complexuri de vitamine şi ginkobiloba pentru imunitate. Dacă e să mai meargă fără crâcnire pe mâna cuiva, e cazul medicului. “La un moment dat am avut un accident la un picior şi atunci am ştiut clar că trebuie s-ascult de doctor. Astea ar fi sfaturile pe care le accept fără să comentez şi la care merg 100% pe încredere.” Sfaturi care i se par utile şi pe care şi-a dat seama că a ajuns să le respecte sunt şi cele din campaniile media de conştientizare a populaţiei. “Sunt câţiva ani buni de când la radio şi ştiu că şi la tv – deşi nu mă prea uit – sunt sfaturile alea cu nu “consumaţi atât de multă sare”, “faceţi mişcare în fiecare zi” şi pe alea, nu neapărat că le ascult şi ţin cont instant de ele, dar le-am auzit de atât de multe ori încât mi-au intrat cumva în firesc. Tot auzind reclamele respective am încercat să renunţ la sare şi pun tot mai puţină. Înainte mâncam foarte sărat.”

Dacă despre sedentarism ni se tot spune că trebuie să-l combatem, un alt lucru de care Diana crede că ar trebui să ne protejăm cu toţii ca să ne fie cât mai bine e singurătatea. “Dar nu singurătatea din acele momente când vrei să-ţi iei o pauză şi să stai singur, ci singurătatea aia în care te închizi într-un fel de bol de sticlă şi nu mai reacţionezi la lucrurile din jurul tău. Cred că asta, spiritual şi intelectual, nu face bine deloc. ”

RE reconect 1200x400

Photo credit Tom Ellefsen


 Secret 3

Dacă îţi plac usturoiul şi ceapa, dar te „ard” la stomac, foloseşte-le în mâncare (sub forma unor bucăţi mai mari), care aromează, dar pot fi apoi scoase pe marginea farfuriei.

Secret 6

Dacă ai un stil de viață iregular și nu ai ore de somn fixe, poți să îți menții un nivel optim de energie incluzând în dieta ta teină din ceai verde, negru sau spice chai, combinată cu aciditate din fructe acide sau sub-acide precum mere, afine, portocale și struguri.

Secret 10

Ca să faci o cură de detoxifiere, bea ceai de urzică. Dacă e răcit la frigider nu îi vei simți gustul.


VEZI TOATE SECRETELE

SPUNE-NE SECRETUL TĂU

Shopul nostru B!tonic
Golden Oils Omega 3 BITONIC Colesterol Ochi Inima BIO
Golden Oils pentru inimă, ochi și creier - mai multe...
Imunitate BITONIC Orange Imun natural bio raceala gripa ghimbir
Orange Imun pentru raceală și gripă - mai multe...
Blue Sleep - Odihna - BITONIC
Blue Sleep pentru un somn linistit - mai multe...
Related Posts
Ce fac exercițiile fizice pentru irigarea ochilor?
Orthorexia Nervosa – Obsesia nesănătoasă de a mânca sănătos
Delia Ioana Robescu, redactor sef revista Shape: “Sportul te salvează de depresie”

Comentează

Comentariul tău*

Nume*
Site-ul tau