Colaboratori, Fitness & wellness, Giorgia
0

Un altfel de mers: Nordic Walking

Nordic Walking

Cu siguranță fiecare dintre voi a văzut cel puțin o dată o persoană mergând vioi, ajutându-se de două bețe asemănătoare cu cele folosite de schiori. Parte dintre noi ne-am gândit că aceștia au o problemă și nu pot merge fără ajutorul acelor cârje, alții s-au gândit că este nu știu ce sport bizar care te face să mergi sprijinit în bețe sau poate ne-am gândit că trebuie să fie ceva interesant legat de acest tip de mers din moment ce acești oameni îl practică.

Trebuie să recunosc că habar nu am avut ce fac acele bețe până în momentul în care am oprit un individ pe stradă și l-am întrebat: „Îmi poți explica și mie, te rog frumos, ce se întâmplă cu bețele astea?”, iar spre uimirea mea individul chiar părea entuziasmat de întrebarea mea, așa că am primit un răspuns detaliat care mi-a stârnit și mai mult interesul. De acolo până la a googleui conceptul de Nordic Walking a fost doar o chestiune de timp.

Dar totuși ce este Nordic Walking? Este o modalitate de a merge fie la pas liniștit fie mai alert, care ți antrenează întreg corpul datorită utilizării bețelor de genul celor de schi. Conceptul este destul de controversat dat fiind faptul că persoanele pasionate de tracking, hiking sau schi, au folosit de când lumea bețe care să le faciliteze mișcarea. Ideea Nordic Walking a pornit de la acești atleți sau persoane pasionate de mișcare ce utilizau bețele de schi pentru a se antrena și a-și menține corpul în formă. Abia în 1997 au început să fie fabricate bețe specifice mersului nordic, putând a se alege dimensiunea după înălțimea celui care le folosește.

Ce presupune acest mers sprijinit în bețe? Nu este nimic complicat sau de speriat. Mișcările sunt atât de ușor de realizat, căci vin natural. Mișcările de bază sunt: pasul, așezarea bățului pe pământ, aplicarea unei forțe pe acest băț care să declanșeze un alt pas și tot așa. Prin aplicarea forței pe băț, cei care practică Nordic Walkingul își dezvoltă musculatura în zona pieptului, a umerilor, a brațelor și a abdomenului. Se estimează că cei care practică acest stil de mers consumă cu până la 46% mai multă energie decât cei care merg normal.

Există o tehnică anume? Da, există mai multe tehnici pe care nu doresc să le disecăm aici, așa că mă voi axa pe clasica tehnică de mers nordic. Totul pornește de la a reînvăța să pășim. Din cauza pantofilor croiți eronat, pe care mulți dintre noi adesea îi purtăm, am ajuns să nu mai știm să pășim. Așadar, primul pas ar fi să ne reamintim cum este să pășim corect: pornim cu călcâiul înainte, apoi rulăm talpa pe pământ până la vârf și tot așa. Ușor! Pasul următor este coordonarea mișcării piciorului cu cea a mâinii, ceea ce nu este dificil căci cadența și ritmul pașilor sunt similare cu situația unui mers viguros. Partea cea mai importantă este legată de faptul că mișcarea brațului este cea care calibrează lungimea pasului: o întindere mai amplă a brațului generează un pas mai mare, implicit o forță mai mare aplicată pe băț. Și invers: o mișcare a brațului mai mică generază un pas mai mic, implicit o forță redusă aplicată pe băț.

Avem nevoie de echipament? Da, acest nou sport necesită un echipament specific care constă în două bețe care sunt foarte asemănătoare cu cele folosite de schiori, însă care sunt mai scurte decât cele din urmă. Bețele au mâner pe care sunt aplicate mănușile (pentru a nu face bătături) și o scurtă curelușă care ajută la purtarea bețelor pe mănă. Capetele bețelor au capătul ascuțit pentru plimbările în natură, însă sunt însoțite de niște căpăcele de plastic care pot fi aplicate în cazul în care se plimbarea are loc în parc sau oraș. Costul acestora este variabil, însă dacă sunteți curioși puteți începe cu o „legătură de bețe/” mai puțin performante achiziționate de la Decathlon. Legat de îmbrăcăminte este recomandat ca aceasta să fie una lejeră, de tip sport, adaptată potrivit anotimpului. Alta este discuția când ajungem la papuci: specialiștii în Nordic Walking recomandă papuci sport special croiți pentru acest tip de mers. Dat fiind costul ridicat al acestora putem recurge și la papuci sport care asigură suport lateral pentru talpa piciorului. Papucii sport de tipul celor utilizați în alegări sau mers sportiv sunt numai buni!

Nordic Walk & hiking: unde e diferența? Totul pornește de la bețe: bețele pentru hiking sunt realizate pentru a ne face viața mai ușoară, având rolul de a asigura stabilitate trupului. Aici și un exemplu: atunci când se urcă un deal cu spatele înclinat în față, având un rucsac de 80 L în spate, bețele de hiking sunt cele care asigură stabilitate corpului și preia parte din greutatea rucsacului prin faptul că acel călător își transferă greutatea pe băț, fapt ce îi ușurează urcarea. În cazul în care se coboară un deal, bățul de hiking este cel care ajută genunchii care sunt solicitați la maxim pentru a preveni alunecarea. Cu ajutorul bățului trupul are mai multă stabilitate, implicit forța aplicată pe genunchi e redusă. În Nordic Walking nu ai nevoie de bețe pentru stabilitate sau siguranță. Ele sunt utilizate în scop de fitness, de antrenare a întregului corp, având poate acel rol de propulsare constantă.

În hiking bețele sunt poziționate în fața trupului, pe când în Nordic Walking bățul se poziționează lângă călcâiul piciorului. Concluzia este că ambele activități sunt sănătoase, fiind realizate în aer liber și antrenând întreg corpul, singura diferență fiind utilitatea bețelor.

Știu că un video face cât 1.000 de explicații, așa că pentru a înțelege mai bine cum se aplică Nordic Walk-ul vă propun să aruncați un ochi aici:

Acum că am clarificat și această dilemă a oamenilor care merg cu bețe în mână, vă provoc la a încerca Nordic Walkingul! Nu doar atât, dar am creat o comunitate online a celor interesați și de unde vom începe a introduce acest tip de sport și în Timișoara. Așadar, haideți în comunitatea Nordic Walking Timișoara 😀

Nordic Walking Timisoara

Giorgia Harasim – Crede în minimalism și în bucuria lucrurilor simple. Se ocupă cu PR & marketing, ar citi cât e ziua  (și noapte) de lungă și face activități de voluntariat de când se știe pe lume. Din când în când se  refugiază în tango și dorește să se apuce, mai serios, de yoga. O mai găsiți pe desprecub și la cartepeluna. Ultima ei provocare: Nordic Walking Timișoara.

Photo credits: Nordic Walking Sevilla, Oomph Nordic Walking, Festival of Sport
Shopul nostru B!tonic
Golden Oils Omega 3 BITONIC Colesterol Ochi Inima BIO
Golden Oils pentru inimă, ochi și creier - mai multe...
Imunitate BITONIC Orange Imun natural bio raceala gripa ghimbir
Orange Imun pentru raceală și gripă - mai multe...
Blue Sleep - Odihna - BITONIC
Blue Sleep pentru un somn linistit - mai multe...
Related Posts
Cum să evităm surplusul de kilograme în vacanță
De la burnout la normalitate – cum a apărut și cum mi-am revenit
Licurici – ateliere de vis, pentru pitici

Comentează

Comentariul tău*

Nume*
Site-ul tau