vitaminele dovleac ridiche gulie
Din Laborator Adunate, Smaranda
0

Vitaminele toamnei – legumele pline de viata

Am auzit, zilele trecute, câteva persoane deplângând sosirea anotimpului rece și reducerea sortimentului de fructe și legume din piețe. Cu temeri mari că nu vor mai avea parte de vitaminele găsite vara în tot felul de fructe și legume autohtone și că vor trebui să-și îndrepte privirea către produsele de export, cu toate neajunsurile care decurg din această alegere. E drept, tarabele nu mai sunt pline de lubenițe, căpșuni, piersici, caise sau, la capitolul legume, de roșii oltenești, ardei grași, vinete sau dovlecei, dar…. avem vitaminele toamnei.

La fel de colorate și de gustoase ca și cele din zilele însorite și care au un plus: păstrate în condiții optime, rezistă bine peste iarnă și ne pot oferi, la rândul lor o mulțime de minerale și vitamine. O sa ma refer, de data aceasta, doar la câteva legume care fac față cu brio sezonului rece, respectiv la dovleac, ridiche neagră, gulie și sfeclă. Toate sunt foarte aromate și pot fi gătite într-o multitudine de forme (salate, supe, garnituri), unele dintre ele menționate chiar în articole anterioare. Hai să vedem, pe scurt, cum ne ajută fiecare dintre ele 🙂

vitaminele din sfecla rosie

Sfecla roșie (favorita mea) este bogată în potasiu, acid folic, mangan, vitamina C, magneziu, fier și fosfor. Din fericire, conține multe fibre, inducând rapid senzația de sațietate, și are un conținut redus de calorii, de aproximativ 43 de calorii/100 g, ceea ce o face indicată și pentru persoanele care doresc să țină o cură de slăbire sau care, pur și simplu, sunt atente la numărul de calorii zilnice. Mai mult, sfecla roșie este utilă în detoxifierea ficatului, reglarea tensiunii arteriale, îmbunătățește metabolismul și oferă rezistență musculară în cazul efortului fizic susținut. Cel mai important, însă, este faptul că sfecla roșie, datorită substanței care îi dă culoarea roșie-sângerie (betalaina), este un puternic antioxidant natural, cu rol în prevenirea anumitor tipuri de cancer. Şi pentru că aici vă povesteam despre salata de sfeclă crudă, azi o să vă spun că, din sfecla roșie se poate face și pesto. Bun-bun și foarte potrivit în combinație cu cartofi copți sau alături de friptura la cuptor. Este foarte simplu de pregătit : o sfeclă roșie medie, fiartă (ideal la abur), 2-3 linguri de semințe de pin, 2-3 linguri de ulei de măsline, sare, 2 căței de usturoi, 2-3 linguri de parmezan ras. Toate ingredientele se pun de-a valma, într-un blender, se mixează, iar sosul care rezultă poate fi consumat pe loc sau păstrat, într-un borcan, la frigider.

Ridichea neagră este un must have în sezonul rece, fiind un remediu foarte bun în tratarea tusei și a răcelilor. Este o sursă importantă de antioxidanți și, mai mult, conține complexul de vitamine B, vitamina A, magneziu, calciu și alte minerale. Chiar dacă are puține calorii (doar 20 cal/100g), ridichea neagră este consumată cu moderație, din cauza efectului de balonare pe care îl poate avea. Este foarte bună în salate, în combinație cu ceapă roșie și puțit oțet balsamic. Cum spuneam, ajută în tratarea tusei, remediul bunicii, de demult, fiind foarte actual și astăzi: o ridiche neagră se curăță, se scobește parțial și i se taie vârful. În cavitatea creată se pun 1-2 linguri de miere. Ridichea se lasă peste noapte deasupra unui pahar, iar dimineața se bea sucul scurs în pahar (combinație între sucul de ridiche și miere). Varianta rapidă presupune stoarcerea ridichei cu ajutorul unui sotrcător de fructe și legume, amestecarea sucului obținut cu miere și consumarea lui ca atare, în ciuda gustului nu tocmai plăcut. Cert este că, în câteva zile, veți observa o ameliorare a simptomelor tusei.

ridichea neagra si vitaminele

Dovleacul este o vedetă a toamnei, în principal datorită rolului său în sărbătoarea de Halloween, dar și adelicioasei plăcintecu ludaie (dovleac), care este foarte consumată în unele zone ale țării. Rețete cu dovleac v-am mai oferit, atunci când am vorbit despre ziua portocalie, așa că acum o să mă limitez doar la câteva aspecte legate de rolul dovleacului în menținerea unei stări de sănătate bune. Caloriile puține îl fac un prieten al celor care doresc să nu facă excese alimentare ; în plus, dovleacul conține o mulție de vitamine și minerale (retete aici), printre beneficiile sale numărându-se următoarele : întărește sistemul imunitar, ajută la refacerea după efort, util în ceea ce privește pierderea în greutate, îmbunătățește vederea, reduce riscul de cancer (datorită conținutului crescut de beta-caroten).

Ultima de pe lista de astăzi, dar nu cea de pe urmă : gulia. Şi ea excelează la capitolul calorii puține, dar, din păcate, sunt destui cei care nu agreează gustul său în stare crudă. Prin urmare, gulia este consumată, cel mai adesea, în supe, ciorbe sau în diverse alte preparate, cum ar fi gulii umplute cu carne la cuptor. Gulia este o sursă foarte bună de vitamine (în special vitamine din complexul B, esențiale pentru o bună funcționare a sistemului circulator și nervos, dar și vitamina C – mai multă decât portocala) și minerale (cupru, calciu, potasiu, mangan, fier și fosfor). Gulia ajută la îmbunătățirea tonusului organismului după efort (mai ales după orele de sport intens) și, totodată, ajută la scăderea colesterolului rău din sânge.

Patru legume, toate patru cu proprietăți benefice pentru sănătate și toate ușor de găsit chiar și când vine frigul. Nu-mi rămâne decât să vă doresc să le consumați cu plăcere. Poftă bună la sănătate!

Shopul nostru B!tonic
Golden Oils Omega 3 BITONIC Colesterol Ochi Inima BIO
Golden Oils pentru inimă, ochi și creier - mai multe...
Imunitate BITONIC Orange Imun natural bio raceala gripa ghimbir
Orange Imun pentru raceală și gripă - mai multe...
Blue Sleep - Odihna - BITONIC
Blue Sleep pentru un somn linistit - mai multe...
Related Posts
Intoleranță la lactoză (ll): alimente alternative
Educatie pentru sanatate
Atacul de panică – victimă sau învingător?

Comentează

Comentariul tău*

Nume*
Site-ul tau